Bra pass!

Jätteduktig Legobit idag! Jag har upptäckt att hur det känns och ser ut inte alls är samma sak, surprise, surprise ;) Jag tycker att det går sakta och att han inte travar på när han egentligen springer lite för fort och tappar balans. Tror jag måste tänka på att det kommer kännas väldigt olika på Zauron och Legolas gällande tempo. Lego har mycket längre steg och mer schwung, antar att det är därför jag tycker det går långsamt när han travar normalt. Så jag måste komma ihåg att ta halvhalter och sätta tillbaka lite så jag inte bara trycker på och han blir obalanserad och börjar slå i skorna. Svårt det där att rida två hästar som rör sig väldigt olika, man måste anpassa sig själv väldigt mycket och komma ihåg att de är olika. Samma sak gäller ju galoppfattningarna, jag kan inte göra likadant på Lego som Zauron för då funkar det inte. Än så länge måste jag vara tydligare och förbereda mer på Lego. Men det är lätt hänt att man glömmer! 
 
Träningen gick jättebra iallafall, han var duktig med det mesta idag. Tränade mycket övergångar och här vill vi ju ha honom kvickare så småningom men han gör dem ganska bra nu med bibehållen form och mjuk övergång. I galoppen kändes han mycket bättre än tidigare, han håller ihop mer av sig självt och orkar nu. Jätteduktig med fattningarna, tror vi gjorde en som blev pannkaka, resten var på hjälpen och nästan kvar i form också. Även övergångar ner till trav var mer balanserade än tidigare och bättre med formen. Vi avslutade med att rida upp på medellinjen samt öva lite halter från trav på långsidan. Första gången vinglade vi hej vilt på medellinjen men andra gången red jag på mer framåt och då funkade det ganska bra. Halterna gick bra, lite svårt att få honom att ställa upp jämnt från trav men han gör dem stilla och står kvar på tygeln iallafall. Molle var med och filmade i vanlig ordning så det kommer film lite senare idag. Det har hänt mycket sen senast vi filmade (drygt en månad sen) så det var kul att se!
 
Idag ska vi rida lite hemma, får se vad som går att göra med tanke på den skridskobana som stallplanen och vägen liknar :( 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Det kanske är därför min också slår i sko så himlans mycket ;)
Bättre nu när han skodde i och för sig :)
Jag vill se film, skojj!

Svar: Ja, det blev mycket bättre när jag sänkte tempot lite. Han verkar ha lite svårt att hålla ordning på sina långa ben om man rider för fort! :) Film kommer, ska fixa framåt kvällen!
Emma

2013-03-21 @ 15:33:04
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Lotta

Jag har samma "problem" med Sibban att jag gärna rider lite för fort och får lite obalans i henne. Fick också träna på att rida lite lugnare och lite mer nyanserat. Duktiga ni är du och Lego!

Svar: Tack, ja det är väl lätt hänt. Därför är det ju så bra att ta hjälp ibland även med de unga hästarna så man inte börjar slarva med grunderna!
Emma

2013-03-22 @ 15:14:30
URL: http://alotofhorses.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0