Trim med Z

Lite busväder när jag kopplade på släpet, både snöade och blåste mycket men som tur var så lugnade det sig med snön iallafall till jag skulle åka. Ensamma i ridhuset på Åby, skönt! Värmde i trav ganska länge i friskt tempo och rund form. I galoppen red jag även där på mycket framåt för att få honom rundare och mer sving i galoppen. Tycker traven börjar bli jättefin nu, han har mer schwung än tidigare men däremot tycker jag han blir lite platt i galoppen så där måste vi jobba lite med kvalitén. Det är säkert inte sämre än vad det varit utan kraven har ökat. Sen när man har ridit Legolas som har en helt annan galopp så vill jag ju såklart få samma känsla på Zauron även om han inte riktigt har samma förutsättningar. Bra med två hästar på olika nivå och olika förutsättningar. På Legolas vet jag vad jag vill ha ridmässigt och på Zauron vet jag hur jag vill att det ska kännas gångartsmässigt.

Tillbaka till passet idag, efter värmningen började jag direkt med lite piruettjobb. Först lite samla på volt för att hitta galoppen. Sen vända runt i större helpiruett. Började i höger, där får man kortare galopp och det är lättare att vända men han blir platt och lite oengagerad i galoppen. Så jag jobbade lite med det. Han gjorde ändå helt ok både hel och halvpiruetter här. Lite paus och sen samma jobb i vänster. Här måste man ju passa honom i vändningen eftersom han gärna häver sig annars. Så tänka vänd och räta ut, vänd och räta ut, osv. En gång blev han lite lat men jag hade ett spö så fick gå på honom lite extra och sen gjorde han en superfin halvpiruett och jag nöjde mig.

Lite paus igen och sen lite jobb i trav. Har som sagt fått en helt annan känsla här att han både travar mer uppåt och mer genom kroppen. Red lite skolor och försökte variera tempot ofta. Lite skrittpaus igen och sen red jag några slutor i galopp med enkel sax (dvs sluta-byte-sluta) eftersom ridhuset inte räcker till mer. Funkade ganska bra men tyckte jag hade tappat galoppen lite, kanske började han bli lite trött. Gjorde iallafall några stycken åt vardera håll där jag fokuserade på att få till övergången emellan slutorna. Nöjd med passet, det mesta känns stabilt även om allt såklart kan bli ännu bättre!

Legolas fick lite rykt och omvårdnad när vi kom hem vilket han verkade ganska nöjd med. Han är så söt, stod och följde mig med blicken medan jag gjorde klart Zaurons grejer, han vet att det är hans tur när jag är klar :)

Kommentarer
Postat av: Fia

En liten fråga, varför åker ni till Åby? (Själv rider jag där mycket för att det är närmast). Men för er del är det ju lika lång resväg till Jälla som är i min smak 150 gånger bättre ridhus.

Svar: Precis som Jenny säger så är Åbys ridhus nästan alltid ledigt medan Jällas är ju en del bokat. Sen är det billigare per termin plus att jag rider för Maritha där varannan vecka så då måste jag ändå betala de gångerna för ridhuset (vilket gör att jag i princip kommer upp i terminsavgift på de gångerna = kan betala termin och rida hur mycket jag vill). Tycker det funkar bra där även om det skulle vara skönt med större ridhus ibland. Zauron rider jag ju även på Tutis för Maritha ungefär varannan vecka men då betalar jag per gång.
Emma

2013-01-11 @ 09:24:24
URL: http://filenochfighter.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jällaskolans ridhus är ju (på pappret iaf) ganska mycket bokat, så det kanske är därför som man åker till Åby? Hela dagarna är det bokat för gymnasiet och på kvällarna är det väl hoppträningar rätt regelbundet?

2013-01-11 @ 11:47:40
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0