Mål för 2013

Vi var på klubbträff ute hos Anna Haag på Ledingenäs igår. Fick först kolla när Anna red Hohenfels och hon visade lite rörelser utefter våra önskemål. Sen hade vi lite fikamys där vi också satte oss ned och satte upp mål för nästa tävlingssäsong. Jag har aldrig haft några nedskrivna mål tidigare utan håller dem i huvudet och kan också då ändra vartefter utvecklingen tar oss. Men det är väl bra att ha det nedskrivet! Det enda som är med dessa djur är ju att man aldrig kan veta om man kommer ut på en tävling eller tjugo nästa år, så därför tycker jag det är svårt att säga att i maj, ja då ska vi rida det och det. Beror ju på om hästen är frisk och man kan träna samt om det finns nån tävling som matchar ens preferenser just då. Men nåja, jag och Molle formulerade iallafall ihop tre stycken mål för mig och Zauron som gäller för hela 2013. När och var det sker får komma som det kommer! Målen är iallafall som följer:

1. att starta Intermediare I på godkända procent.
2. Att rida StGeorge på minst 65 %
3. Att lära oss (läs mig) göra byten i varje

Det känns som rimliga mål utefter våra förutsättningar. Jag rider ju honom cirka en dag i veckan och tränar för Maritha ungefär varannan vecka. Så det är ju inte så där jättemånga träningstillfällen om man jämför med de som tävlar sin egna häst. Men Molle gör ju också ett bra jobb med honom, annars hade vi aldrig kommit dit där vi är idag. Intermediare I måste vi kvala till, jag hoppas vi kan fixa det i helgen, det vore skönt. Men om vi inte gör det så får vi fixa det i vår helt enkelt. Jag tror att om vi rider felfritt så går det vägen! Att rida StGeorge på 65 % tror jag också är möjligt, får vi ordning på piruetterna så vi kan få 7or på dem kan vi plocka mycket poäng. Och resten gör vi ju redan för 6-7 (förutom skritten) så det borde inte vara en omöjlighet. Sista målet är mest för min egen skull, förmodligen kommer vi aldrig till start i ett program med byten i varje men jag vill lära mig det för erfarenhetens skull. Vet att det är ren teknik och nåt man måste bara få in i kroppen! Zauron har så otroligt lätt för byten så jag tror han lätt skulle göra hur många som helst i varje om det var en ryttare som kan som satt på. Molle pratade faktiskt med Anna igår om det, så vi kanske åker dit med Zauron nån gång i vinter så hon får sitta upp och känna av de svåraste rörelserna! Det vore kul att se.

Nog om det! I eftermiddag ska jag skutta lite hinder med Zauron och Legolas ska också få trimma lite :)

Kommentarer
Postat av: Moa

Alltid bra med mål! Ska göra en lista jag med, kanske inte rida StGeorge, men att starta 1,20m vore inte helt omöjligt! ;)

Svar: Ja gör det. Klart ni ska rida 1.20 :) Tror materialet vi jobbade med kommer läggas ut på klubbens hemsida, så håll utkik där så kan du också använda det, det var bra! ;)
Mer om Emma och hästarna

2012-11-06 @ 13:40:21
URL: http://stallwk.blogg.se
Postat av: Sofie

Ja det var bra att börja fundera över mål, tycker också det är svårt att få ner de på papper! Har dom i huvudet och vet ungefär vad jag vill,men att skriva specifikt tycker jag är svårt. Även om det är nyttigt ;)
Minns att vi fick öva massor på bytena i varje innan jag fick in teknike och det är frustrerande innan man kommer på det! Men ett tips är att bara galoppera rakt fram, "titta i taket" och bara lägg om benen, inte räkna eller nåt sånt, då blir man för långsam. Utan bara tänk "lägg om, lägg om, lägg om" När det väl sitter kommer det inte vara några problem för er ;) kram

Svar: Ja, eller hur :) Tack för tipset! Ska prova det :)
Mer om Emma och hästarna

2012-11-06 @ 13:57:53
URL: http://sofieanderssondressyr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0