Morgontrim med Zauron

Var ute imorse och red på utebanan med Zauron. Äntligen har den tinat, blir så mycket lättare (och tidsbesparande) när man inte behöver åka till ridhus för att kunna trimma. Det var lite is kvar på ena långsidan och kortsidan men den är så mjuk så den krasade bara sönder om vi råkade rida över den. Skrittade fram ute och Zauron var verkligen taggad, han trampade antingen på stället eller taktade hela vägen när vi hade vänt och skrittade tillbaka. Inne på banan coolade han ner iallafall så han var väldigt ridbar. Efter värmning red vi lite skolor i trav vilket flöt på bra. Öppnor innanför spåret och diagonalslutor. Fortsatte med lite galoppslutor där vänster fick bra men höger hade jag problem att komma in rätt. Men försökte verkligen sitta rätt och komma in rätt och varva med att rida rakt fram i öppna när han la sig på mot högerskänkeln så det blev lite bättre. Sen blir det ju svårare på 40-bana, lite trångt även om man bara rider in till medellinjen. Fortsatte med lite piruettjobb, först på volt i vänster galopp, vända in och flytta ut, funkade bra så red in på diagonalen och la en halvpiruett, gick faktiskt bra!! Mer centrerad än sist och den känns iallafall som om vi skulle kunna få godkänt betyg på den! Gjorde samma sak till höger, först på volt där han gärna vill tränga lite mot högerskänkel så fick vara noga med att flytta honom utåt så fort han gjorde det. Vände sedan på diagonalen och även här var det mer centrerat än sist! Det jag har svårast med när man ska rida den på tävlinglinjen är att få tillbaka honom till piruettgalopp innan jag vänder. Måste träna på att rida rakt fram och samla upp honom till piruettgalopp. Får bli vid nästa tillfälle! När jag rider på volt är det så mycket lättare att sätta honom tillbaka, men rakt fram älgar han iväg lite för mig och tar inte förhållningarna ordentligt. Vi avslutade med att travhoppa ett litet kryss som stod framme, gissa om han tyckte det var skoj! Och det märks att det är inte för inte han fick 10-10 i hoppning som fyraåring, hoppar en nästan ur sadeln och då låg hindret kanske på 40 cm :P

Överlag känns han betydligt starkare i höstas så det ska bli spännande att se vad vi kan göra i msvB nu de första starterna, hoppas jag kan få samma känsla inne på banan, då kan det nog bli riktigt bra!

Kiri skrittas på och idag ska vi åka till hovis och få nya fötter. Tänkte vara lite vågad och inte sätta i några brodd efter, jag har bestämt att det är vår nu! Snart är det även dags att byta stall för henne, jag hoppas att det kommer funka bra och att vi kommer trivas...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0