Laddar för träning imorgon

Har haft två dagar då jag bara varit i stallet och pysslat. Det är så himla skönt nu när det inte är någon lera längre och hästarna är torra och rena när de kommit in! Då kan man lägga lite tid på att rykta och umgås istället för att fajtas med lera i flera timmar... Legolas mår iallafall prima, tror han kommer vara laddad imorgon nu efter två dagar vila.

 

Han kommer få vila runt jul men jag tror han kommer få "bara" två veckor. Hur gör ni/har ni gjort som har/har haft yngre hästar? Jag resonerar som så att han inte går jättehårt och känns absolut inte trött. Lägger hellre in en 2-3 veckor igen om några månader om han känns trött eller kommer in i växtperiod. Sen så vilade han ju lite i september också på grund av balltrampet. Så det är egentligen oktober-november som jag har kunnat rida enligt plan. Sen så går de ju ute kortare tid nu under den mörkaste perioden så tror det är bra att han inte får stå för mycket med tanke på magen och så. Tror inte de rör sig jättemycket i hagen. Han kommer få längre vila i sommar då han kommer gå på bete minst fyra veckor och vila helt då.

 

En annan sak jag tänkte på idag efter att ha läst på andra bloggar om skadade hästar är att man ska verkligen passa på att njuta när man har friska hästar! Försöker att inte tänka på att han kan bli skadad eller att det händer nåt. Fina Legolas!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Åh va skojj! Kul att kunna följa en jämngammal brorsa :)
Är din inriden som 2,5 åring? Jag köpte Don Johnsson för 2 månader sedan, då var han endast insutten. En väldigt lättlärd och trevlig häst att jobba med!

Jag tycker ditt tänk kring vila låter bra, tänk på att våren är låååååång, bättre att lägga några veckor nu och sen låta honom vila några veckor under våren också. :)

2012-12-12 @ 08:50:35
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Caroline

Glömde säga vilka fina hästar du har! Och svarta alla 3! Svart har alltid vart min drömfärg på häst och äntligen!! Legolas ser ut att ha betydligt bättre galopp än DJ, den är för tillfället riktigt katastrof, hoppas den utvecklas :)

2012-12-12 @ 09:28:27
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Caroline

Ja det tycker jag är väldigt skojj!:) Har du tänkt att visa honom på kvalitets, eller vad är din plan för honom ?! Jag har tänkt att visa DJ om jag känner att jag hinner matcha honom, det beror ju lite på hur hans växtperioder kommer vara och hur han känns osv. Jag har aldrig ridit kvalitets så det är väl mest för att ha ett mål att träna till och en erfarenhet rikare.

Han ser ut att ha en jättefin galopp, stor som du säger, men när han blir kvickare och starkare så kommer den blir riktigt fin tror jag!
Jo, han har bättre galopp utan ryttare, man märker att han inte riktigt klarar av att hålla balansen med ryttare på och då blir den lite fyrtaktig nästan. jag tror med styrka och samling så småningom så kommer det räcka för mig i vilket fall :)

Precis som du säger så kan Dj också bli lite ängslig, framförallt när han inte förstår mig.. De är söta de små liven :)

Vi bor i Borås ( nära Göteborg ) vad jag förstod så bor ni längre uppåt va ?

2012-12-12 @ 13:05:56
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Caroline

Jag såg också det på BLUP :) Lite kul, plus att vi är lika gamla också, hihi :)

Svar: haha jaha, det också, kul!
Emma

2012-12-12 @ 13:08:39
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Caroline

Jaaaa, film är skoj och inspirerande! Nu såhär i vintertid och kyla är ju inte pojkvännen JÄTTEsugen på att åka med till stallet dock;) Men när jag tränar osv då är han en trogen följeslagare. :)

2012-12-12 @ 13:28:16
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Ankie

Ja man ska njuta av när man har frisk häst!!!! Vila har berott på hur gamla de är men 3-4 åringar lär sig så fort så mina har fått gå lite och vilat mycket. Däremot mer vila på vintern än sommaren för att jag hellre rider när det är skönt ute ;). kramen

Svar: Hm ok. Ja det är sant att man vill rida på sommaren när man slipper frysa ihjäl. Men samtidigt är det skönt att kunna vara lite ledig själv då också och ha hästen på bete! Men han kommer nog få en till vilopaus i vår istället för att vila längre period nu. Det är ju ändå rätt mysigt att ut och rida i snön så länge man klär sig. Sen blir det ju automatiskt vila om det är snöstorm eller 20 minus... Så han kommer nog inte gå jättetufft nu under vintermånaderna ändå.
Emma

2012-12-12 @ 16:18:50
URL: http://ankiesen.blogg.se
Postat av: Lotta

Jag har gjort som Ankie med mina 3-4åringar. Viloperioder brukar alltid göra unghästarna gott. Min 3-åring gick 3 årstestet i maj. Sedan vilade hon till september. Ställde av henne i början av december och nu kommer hon att vila i minst 4 veckor. I januari någon gång sätter vi igång igen och sedan lägger vi in 1-2 veckor pauser när det behövs. I sommar blir det minst två månaders vila igen.

Svar: Ok. Hur mycket har hon gått perioderna när hon inte har vilat i år? Tänker mig tex nu oktober-november? Håller med om att unghästar ofta vilar sig i form :) Samtidigt beror det ju på hur mycket de går när de väl är "igång" samt om de växer mycket och så.
Emma

2012-12-13 @ 15:44:36
URL: http://alotofhorses.bloggplatsen.se
Postat av: Lotta

Din Legolas verkar riktigt trevlig tycker jag (snygg också). Min Sibban är ganska stor och växer fortfarande därför tar vi det lugnt. Hon reds in i december/januari förra året. Sedan vilade hon till slutet av mars. Red henne kanske 10-15 gånger innan 3 års testet. Efter den långa sommarvilan har jag gjort något med henne 2-4 gånger i veckan under oktober-november. Korta pass på runt 20 minuter på ridbanan (mest styrat runt och checkat gas, broms och sväng). Uteridningspassen har varit lite längre upp till 45 minuter. Vi har hunnit med ett pass för dressyrtränare. Till våren hoppas jag kunna komma igång lite mer med träningar både dressyr och hoppning. Det ser jag otroligt mycket fram emot!

Svar: Tack, han är underbar! :) Sibban ser också fin ut, hur stor är hon? Ok, men då har ni ridit ungefär som vi. Kul att kunna följa varandra när de är lika gamla!
Emma

2012-12-14 @ 19:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0