Dags för programridning

Idag var det programridning för Svalling. Var lite dåligt förberedd, dels hade jag ju inte ridit Zauron på nästan två veckor eftersom jag inte hunnit och dels pluggade jag in programmet i stallet innan vi åkte. Inte de bästa förutsättningarna.. Vi fick börja med att jobba lite med skritten, eller snarare inte jobba med dem. Han menar att jag måste fram med handen och släppa ut halsen på honom för att få honom ren. Lite ovant då han blir lång och lite öppen, men Gustav tycker det är bättre än att han är oren, vilket han iofs har en poäng i. Nackdelen är att det blir svårt med skrittpiruetterna då, de blir för stora. Så vi fick öva lite på det. Får prova på nästa tävling och se hur det funkar. Problemet är ju att jag inte känner när han passar, så jag sitter där i blindo och vet inte när jag håller för hårt. Det är riktigt jobbigt med en häst med dålig skritt, tänk på det när ni köper häst! Inte för stor skritt!! Zauron hade 7 på skritten på kvalitén så han skrittar egentligen bra, men det är när man börjar samla som passtendenserna kommer och han förstår ju inte själv att han gör fel. Är så glad för att Kiri skrittar rent och har bra skritt, hade inte orkat med en till häst med samma problem..! Tur att Zauron har så många andra kvalitéer!

Hur som helst, själva programmet gick sådär tyckte jag. Traven flöt på rätt bra, han var lite låg i formen tyckte Gustav och jag håller nog med. Skritten blev 4 på samlad och 6 på ökad. I galoppen märktes det att jag inte kunde programmet till 100% samt att jag aldrig hade ridit igenom det innan. Red fel en gång då och höger galoppsluta fick jag inte stopp på i tid när jag kom till medellinjen och när jag tog i med högerskänkeln för att stoppa upp honom så bytte han. Så då tog jag skritt, ny galopp och sen ett byte på rätt ställe. Kändes överlag lite som om jag bara satt och åkte med.. Glömde protokollet också, så får se imorgon vad % blev. Gustavs kommentarer var att han är en duktig häst som är stadig och så, men att han blev lite låg i traven. Galoppen tyckte han var ganska bra och skritten är ju som den är. Men nu har jag iallafall provat på programmet, ska rida honom på söndag och sen trimmar vi för Ylva på torsdag innan tävlingshelgen.

Kiri var väldigt avspänd på vår skrittur idag, kunde skritta stora delar på helt lång tygel! Inte så ofta man kan eller vågar sig på det! Imorrn blir det ett besök till mälarkliniken för skoning och sen är det snart dags för återbesök hos vet. Borde få klippkort på kliniken så ofta som vi är inne där! Som tur är så är all personal på Mälaren väldigt service-minded och det är alltid trevligt att komma dit. Plus att de alltid bjuder på kaffe, te och mackor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0