Här var det klippt!

Kiri har ju gått och varit lurvig nu en period men jag har inte tyckt att det varit nån idé och göra nånting åt det eftersom vi ändå bara skrittat och jag inte varit säker på om hon skulle vara bra nu. Men nu var det dags att gå loss med saxen. Lite läskigt i början tyckte Kiri, men mutade henne med morötter så gick det bra. Tänkte först bara klippa halsen, men hon var så himla snäll så det fick bli hela hästen! Mycket päls blev det som föll till golvet. Fick klippa överallt, till och med där hon är kittlig för borsten! Uppe vid huvudet var det lite läskigt så där fick vi ta de försiktigt men fick bort det mesta fram till grimman. Klippte benen ner till under knäna, lite svårt att komma åt med saxen och Kiri lyfte lite på benen så det blev inte hundra snyggt. Får se om jag kan finputsa lite idag, finns säkert en hel del tofsar som jag missat. Svårt att se på en så mörk häst! Efter klippet fick hon sig ett välbehövligt bad, fanns mycket smuts som gömde sig under den där pälsen. Så nu är hon både ren och klippt överallt förutom huvudet, där får jag varken klippa eller bada. Men det kommer säkert gå att klippa så småningom när hon upptäcker att det inte är så farligt.

Vi var också ute på vår första skritt och travtur idag! Det var kul! Gav henne lite lugnande så hon var väldigt sansad, försökte öka tempot när vi närmade oss hem bara, men annars var hon väldigt snäll och gjorde inga konster. Hon tyckte nog det var skönt att äntligen få trava igen!

Kommentarer
Postat av: Maria Johansson

sv: Å samlad skritt är inte alls lätt. Man måste ha en riktigt energisk skritt samtidigt som det inte får bli något övertramp! Ännu svårare om man som du, har en häst som blir oren i skritten. Det drar ju inte bara ner just den punkten, utan även betyget på gångarterna längst ned! /Maria

2011-11-02 @ 08:22:23
URL: http://dressyrsnack.se/
Postat av: Maria Johansson

Intressant! Det kanske är så?! Jag har aldrig råkat ut för det, eftersom Arras alltid är ren i skritten, men det skulle vara intressant och se om någon annan råkat ut för det! /Maria

2011-11-02 @ 08:47:12
URL: http://dressyrsnack.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0