Räknat lite på olika stalllösningar

Satte mig just och räknade lite på vad det skulle kosta att byta stall. Jag trivs jättebra på Hagelstena och har inget akut behov av att flytta men finns ju ändå några minus precis som med alla stall. Det perfekta stallet måste jag nog bygga och ansvara för själv och då är det ju ändå inte perfekt för det skulle ta mycket tid och kraft.. Hur som helst, nackdelarna med Hagelstena är för mig följande: Lite långt att åka (drygt 2 mil, 40 min per dag fram och tillbaka = stor bensinkostnad), inget sommarbete (jag som har en ung häst vill gärna kunna ha henne ute mer och på gräs under sommaren) samt att de går ute 7-14 alla dagar året runt och året om (Skulle gärna vilja ha lite längre dagar ute, framförallt vid vår, sommar och höst), samt att de fodras tre gånger om dagen (skulle helst vilja ha 4 iallafall) Annars är det toppen, stora hagar, bra ridhus och ridbana som aldrig är upptaget och fri tillgång på foder och strö. Men nu är det ju så att man inte kan få allt.

Hur som helst så har jag kollat lite på Tuthammaren, eftersom det är närmare för mig att åka. De har samma pris som Hagelstena, men då får jag köpa strö, vilket nog skulle bli 500 kr till varje månad. Å andra sidan tjänar jag minst 1,5 mil om dagen vilket skulle motsvara samma summa i bensinpengar (lite beroende på bensinpriset), så då skulle jag iallafall gå plus minus noll totalt. De har ju också ridhus och ridbana, nackdelen här är ju att det är bokat ibland, men å andra sidan kan man ju anpassa sig dessa dagar.. Vad som framgår på hemsidan får de hö lunch, em och kväll via automat, men jag antar att de måste få på morgonen också och då är det ju 4 fodringar. Man hjälps åt på helgerna precis som på Hagelstena, dock är det ju färre inackorderingar här vilket gör att det borde bli fler pass. De har också täckesservice, vilket är himla bra, så man kan lufta pälsen lite emellanåt (finns ej på Hagelstena). Vad jag har hört går de också ute längre på dagarna här. Sen ska det ju självklart tilläggas att anläggningen är nybyggd...

Svåra val... Jag har ju fått nya vänner på Hagelstena och jag trivs jättebra där. Samtidigt vill jag ju för Kiris skull att hon får gå ute så mkt som möjligt, vet inte hur det är med sommarhagar på Tutis, men det kan ju vara värt att kolla upp.. Det är alltid jobbigt att flytta både för häst och människa..

En annan fördel med Tutis är ju att det är närmare Zauron och då skulle jag även spara tid när jag ska åka till honom.. Dela gärna med er om ni har åsikter om det ena eller andra, jag har som sagt inget akut behov av att flytta, men funderar iallafall på vad som skulle vara bäst...

Kommentarer
Postat av: Renée

Annars kommer det nog bli en ledig box i mitt stall snart... :) Mycket billigare, 4 fodringar, täckesservice, ledigt ridhus, nära stan och jag tror de har gräshagar på sommaren. :)

2011-03-18 @ 22:51:07
URL: http://www.dressagelife.se
Postat av: Sofie

Hagbyholm är fint stall annars ;)



Krama!

2011-03-18 @ 22:57:23
Postat av: Sofie

Jag står på tutis o tycker d är super! Perfekt om du vill ha riktigt brs träningsmöjligheter. Sen är det väldigt inepirerande att stå på ett ställe där flera tävlingsryttare står. Fint o nytt stall oxå, o d är inte mkt jobb!

2011-03-19 @ 18:55:33
URL: http://Sofieanderssondressyr.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0