Ner som en pannkaka, upp som en sol!

Igår var ingen bra dag. Kiri kändes stor, seg, stark, allt på samma gång. Så när jag fick ett erbjudande att rida för Molles tränare Maritha idag, var jag inte sen att haka på. Och det gick faktiskt bra. Fick lite hjälp med formen och ställningen i traven och efter ett tag så gav hon sig fint och blev ganska stadig i båda varven. Fick också lite tips om galoppen, ner med rumpan, sitta tungt och hjälpa henne med yttertygeln för att hon ska balansera upp sig lite bättre. Vänster galopp känns helt ok, höger behöver hon mer fart för att orka, vilket betyder högt tempo, men nu vet jag åtminstone hur jag ska rida för att komma till nånting som liknar arbetsgalopp.. Har också kommit på att sporrar är mycket bättre än spö nu, när jag behöver gå på henne. Hon är ju relativt okänslig för spön, och det är inte kul att behöva ta i för att få en reaktion. Nej, bättre med sporrar som man kan kicka till med och sen inte använda när hon går som hon ska. Jag har ju inte de där långa dressyrbenen som jag skulle behöva för att kunna rå på henne utan, när hon sätter den sidan till. Hon är ju inte sto för inte, ibland tycker hon att hon kan bestämma vilken fart vi ska rida i....

Igår fick sig Zauron ett pass också. Det som inte funkar riktigt för mig ny är byten från vänster till höger, men där måste jag rida lite fram sprången innan, annars funkar det. Enkla bytena blir jag också för lätt i rumpan och han struntar lite i mina tama försök att inte få travsteg. Måste börja på friskis igen, så jag får lite styrka! Så snart förkylningen är över så! Höger sluta på diagonalen är också lite klurigt, men det är mest mitt fel, eftersom jag är så stel i höger höft och helt enkelt får svårt att böja på honom där. Sen så vill han gärna räta ut sig här också, vilket gör det ännu svårare. Men längs långsidan och på rak linje funkar de jättebra, också vänster! Det som sitter riktigt bra är öppnorna, de blir jättefina! och på slutet igår travade han till och med riktigt fint, annars är ju galoppen hans starka sida. Det blir nog bra det här, känns skönt att vara igång med Kiri igen också, känns att kroppen har tappat lite ridkänsla, men den kommer så sakteliga tillbaka.

Och jag trodde jag skulle få hoppa över Roger på måndag, men som tur var kunde jag byta till en senare tid. Var schemalagd i skolan till 17, så min 17.30 tid blev lite tajt. Nu har jag fått 20 istället, så det blir ju perfekt. Får se vem som ska få åka, jag hoppas ju på att kunna få reservtid för maritha nästa vecka igen, och i så fall får Zauron åka på måndag. Men jag är också sugen på att prova Kiri för honom och få lite mer tips. Vi får se hur det blir..!

Funderar också på en helgträning för Uffe första helgen i februari. Man vill ju eg. inte blanda in för många tränare, men eftersom det är en helgträning bara, så kan det ju vara värt. Då skulle jag kunna rida kanske enbart Zauron, eller ta en dag var med dem. Vi får se, måste räkna på ekonomin också, som tyvärr inte är i sitt bästa skede såhär efter jul. Försöker ta lite extra pass på jobbet, så kanske jag har råd!

Kommentarer
Postat av: Ankie

Hej!Jag har 10 namn på listan till div II men det är bara en som det inte står något frågetecken på så jag har inget lag som det ser ut hittills, är ni klara och känner att ni vill rida är det toppen! Ett lag kommer vi att ha men jag hoppas på två (ska tjata lite på de andra)... Vi kommer att ha uttagningsprogramridningar om man inte hunnit starta rätt klass innan första omgången. Vi jobbar med en lagledarmall så att det ska bli klara uttagningsregler osv.



Klart du ska gå med!!!

kramar

2011-01-18 @ 07:56:49
URL: http://ankiesen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0