Lite trim i ridhuset

Trotsade snöovädret och åkte till Åby nu på kvällen med Lego. Det hade faktiskt nästan slutat snöa när vi åkte och lagom till jag åkte hem från stallet drog det igång igen. Så det var bra tajmat! Ingen fara att köra, bra plogat överallt och lite trafik så det gick bra.

Var lite bestämd på honom från början idag, han fick inte gå och dra i tygeln i skritt utan ställde igenom då och tog honom lite sidvärts. Han slutade rätt snart och insåg att det var lika bra att lyda och hålla huvudet stilla på tygeln. Gjorde lite halter från skritt och han lyssnar bra på rösten men mindre bra på vikthjälpen. Måste försöka samköra det där mer, han hade också lite bråttom iväg men det gick blev bättre efter ett par stycken. Tog lite trav sen med lite övergångar till skritt som han gjorde bra. Lite svår att ställa igenom till vänster men höger varv kändes bättre än sist och där var han fin och jämn.

Jobbade resten av passet med galoppen. Jobbade lite fattningar samt rakt spår varvat med volt. Idag stod han emot och blev studsig i bak. Tror jag satte lite mer tryck mer sätet än vanligt och red galoppen mer och då blev det plötsligt jobbigt. Han gick inte riktigt fram så jag fick gasa på lite emellanåt. Galoppen är verkligen så långt ifrån vad traven är, tips på bra övningar tas gärna emot. Det är lite svårt eftersom han har så stor galopp och man därför inte kan göra så mycket än för han orkar helt enkelt inte. Men jag ska försöka tömköra ofta och sen hoppa gymnastikhoppning framåt våren.

Han var faktiskt både svettig och rejält flåsig efter galoppjobbet så det blev avskritt för hand en stund innan vi lastade och åkte hemåt igen! Galopperade säkert inte mer än 10 min totalt (red ca 20-25 aktiv tid) men det tar verkligen på krafterna. Han börjar bli kunna det här med att åka nu iallafall. Han gick på trailern nästintill på en gång (med lite smackning som stöd) och står väldigt still under körning. TIll våren ska jag börja träna lite på att lasta själv så hoppas jag att vi kan fixa att åka ensamma under hösten. Skönt att inte vara beroende av hjälp även om det är trevligt med sällskap (och säkrare ifall olyckan är framme). Har ni bra träningstips för att börja lasta själv så mottages de gärna :)

Lite planer närmaste dagarna: Imorgon eller fredag blir det trim med Zauron på Åby. Beroende på väder så kanske Lego får åka och tömköras en dag i helgen och en dag ridas ut. Och på söndag fm är det träning för Maritha på tutis med Z.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Ja, det är kul att vara igång igen. Ni verkar också jobba på, dock ligger ni snäppet före oss med galoppen ;) Där ligger vi efter!
Du får ta lite mer kort på Legolas, jag är nyfiken :)

Svar: Japp, jag ska försöka! Blir nog dock mobilbilder men bättre än inget kanske :)
Emma

2013-01-17 @ 14:50:31
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Caroline

Mobilbilder är helt okej ;) Det är ju det jag kör på också :)

2013-01-18 @ 08:07:16
URL: http://carolinelindh.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0