Träning igen

Lego fortsätter i sin nya, lugna stil. Stod helt still när vi sadlade på och när jag satt upp. Gillar iofs när han är väluppfostrad och okomplicerad men han får gärna vara lite mer på i ridningen. Men det kommer nog. Han har börjat fälla också, så tillsammans med att han växer får man ju förstå att det är lite jobbigt med kroppen. Vi jobbade mest i trav idag, han var fin och stadig i formen, dock hade jag mer i handen än vad jag haft tidigt. Förut har han ju varit väldigt lätt i stöden men nu var det mer som på en "vanlig" häst. Behöver ju inte vara nåt dåligt, det brukar väl kunna gå lite upp och ned också på unga hästar. Vi jobbade lite övergångar som han gjorde jättefint och längde honom lite på långsidorna där jag faktiskt kunde hålla ihop honom framtill även på rakt spår. Annars brukar han bli lång och öppen i formen när man rider rakt fram. Vi tog lite galopp där fattningarna var katastrofala idag. Fick till nån hyfsat men oftast tog han inte hjälpen för fem öre och jag fick gå på rätt hårt. Måste öva mer på detta! Galoppen i sig var helt ok och på volten kunde jag hålla ihop honom hyfsat. Det som var överraskande idag var att vänster galopp var bättre än höger. Normalt till han driva ut till höger vilket gör det svårt att svänga i vänster galopp men idag var det precis tvärtom! Vi avslutade med lite uppridningar på medellinjen där det svåraste var att vända och komma upp mitt på. Måste minska traven ganska mycket innan svängen för att kunna svänga på 10m och sen rida på framåt på medellinjen för att han inte ska vingla. Men detta gjorde han bra!

Han kändes fräsch idag och inte alls konstig som han gjorde förra veckan, skönt! Mattheten sitter dock i, så vi fortsätter ta det lite lugnt. Han får vila nu tors-fre så rider vi hemma i helgen (har ingen dragbil så kan inte åka till ridhus).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0