Piloten fick jobba lite också...

Legolas har vilat tre dagar eftersom det varit isgata hemma och jag inte har haft möjlighet att åka till ridhus men igår var det dags igen och lite träning för Maritha stod på schemat. Som tur var kunde jag rida senare då jag inte kunde komma ifrån och rida på min vanliga tid. Snöstorm var det såklart men det gick bra att köra, körde långsamt och försiktigt så det var ingen fara, tur att man har en stark fyrhjulsdriven bil att dra med!

Träningen gick iallafall bra. Dock är han lite i en period där han testar nu hur mycket han behöver jobba så jag måste rida mer och framförallt driva mer i galoppen och vara lite tydligare med hur formen ska vara. De första varven gick han som en giraff och jag blev lite passiv och visste inte hur mycket jag ska ta i honom men Maritha var på mig att jag måste våga ta igenom så efter ett par upprepningar där jag fick vara lite tydligare med handen så var han på tygeln igen. Det var lite likadant i galoppen förutom att här måste jag också hjälpa honom med skänkeln och verkligen rida galoppen för att det ska bli bra. Bra pass där Lego ångade efteråt och såg väldigt trött ut. Dock piggnade han till efter cirka 10 minuters avskritt och sen var han pigg och glad igen :) Det är väl mjölksyra som kommer efter man har galopperat en stund och då blir han verkligen JÄTTEtrött och öronen står rakt ut, men får han återhämta sig en stund så är han på G igen.

 
Ovan bild på trött Legolas efter passet, här ser ni hur han "fäller" ut öronen åt sidorna när han är trött :) Ett bra tecken som man kan hålla koll på när man rider så vet man när det är dags för skrittpaus eller dags att avsluta! Mamma filmade så varsågoda! Mycket film nu men det gillar ni väl?! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anette Simson

Vad fin han är Emma! Å vad roligt att han börjar bli "häst" nu

Svar: Tack Anette! Ja, det är superkul!
Emma

2013-02-07 @ 13:34:49
Postat av: Caroline

Jättefin!
DJ har börjat testa en hel del nu, inge kul ;)

Svar: Tack! :) hehe, ja det är väl så det är med unghäst. Legolas har ännu inte gjort några dumheter utan det är mer lite streta mot tygeln och tappa lite bjudning när det blir jobbigt. Han får gärna hålla sig till det :P
Emma

2013-02-07 @ 14:44:44
URL: http://carolinelindh.wordpress.com
Postat av: Ankie

Superfin!!!

Svar: Tack :)
Emma

2013-02-08 @ 14:12:32
URL: http://ankiesen.blogg.se
Postat av: Lotta

Han är jättefin! Kul att se att det händer saker hela tiden.

Svar: Tack :D Ja, det är bra att filma lite så ser man att det faktiskt kan hända saker från gång till gång :)
Emma

2013-02-08 @ 19:41:01
URL: http://alotofhorses.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0