KM!

Idag var det dags för omgång två av UDS KM, jag missade första då jag inte riktigt tyckte vi var igång för att starta. Hade stallet imorse så det var till att gå upp i ottan och pulsa i djupsnö med 13 hästar som ville ut... Lagom varm och svettig blev man! Fixade stallet och sen fikade vi lite inne hos Molle innan det var dags att plocka in Zauron och åka. När vi väl skulle åka så hade framhjulen på transporten låst sig! Den ena lossnade när Molle svängde runt på stallplan men det andra satt fast. Vi lastade och hoppades på att det skulle släppa när det blev lite tyngd på släpet. Men det ville sig inte! Körde fram och backade, bankade på hjulet men det envisade sig. Körde iallafall ned till 272:an men det lossnade fortfarande inte. Fick köra in vid busshållsplatsen och ut och banka lite igen. Och äntligen kom det loss och vi kunde köra vidare. Så vi var lite sena och jag hann inte rida fram så länge eller planerat som jag brukar. Brukar ju iofs aldrig ha lång framridning men vill ha tid så man kan ta sina skrittpauser och inte känna sig stressad. Programmet flöt på ganska bra, Zauron var lite spänd uppe vid kortsidan eftersom domaren satt väldigt nära staketet så där fick vi missar i bytena som ligger där. Ena piruetten började bra men han slog om bak tyvärr, dock rättade han sig men det hjälps ju inte. Den andra däremot blev super! Seriena klockrena och slutorna fina. Programmet kändes enkelt! Domaren dömde bra tycker jag, vi hade 8 på både skrittpiruetterna samt högerpiruetten :D Och sen 4 och 5 på det som blev dåligt samt resten 6 och 7. Slutade på 62,6% vilket jag är nöjd med, med tanke på de onödiga missar som vi ändå hade för att han var spänd. Domaren tyckte inte jag skulle vara rädd för Intermediere I så jag tänker mig nog rida igenom det på sista omgången i KM som är om två veckor. Lika bra att passa på när det är lite "träningstävling" och man inte behöver skämmas :P 
 
Efter lite lunch var det dags för unghästarna att rastas. Jag satt upp på Caligo för första gången för i år och som vanligt är han helt okomplicerad. Vi travade lite på lina i båda varven och red lite övergångar i kanske 10 minuter. Han blev sedan klippt på halsen då han ska ut och åka på lite löshoppning och sånt nu inför treårs. Han går ju på lösdrift så han är riktigt lurvig men nu slipper han bli svettig och aldrig torka... Han skötte sig såklart exemplariskt som det A-barn han är och stod som om han aldrig gjort nåt annat än blivit klippt. Legolas hade jag tänkt rida på trädan men där var det riktigt djup snö så vi vände och red hem igen, in i stallet och broddade om bak, och sen travade och galopperade vi på vägen istället. Han var duktig, lite stark emellanåt men han galopperade riktigt fint, så skönt med raksträcka där man kan låta honom rulla på i sin fina galopp :)
 
Lite mobilkvalité film från idag: 

Kommentarer
Postat av: JennyM

Jag köper han ;) Haha ne men jag vet inte vad jag har fått just Legolas ifrån, och jag har egentligen inte brytt mig så mycket om färger på hästarna innan heller men det satte sig när jag var liten och har väl funnits kvar helt enkelt! ;)

2013-02-10 @ 02:22:04
URL: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0