Buse!!!

Lego hade vilat två dagar sen träningen och imorse skulle jag rida lite på vägen hemma då det faktiskt var ganska bra underlag där. Men nu har han kommit på att när man vänder så betyder det ju springa hemåt. Så han studsar/bockar och trycker baken åt höger så vi håller på att hamna i diket. Det minsta jag håller emot när vi vände så började han. Knäppskalle. Vill ju inte att han ska lära sig att när vi vänder så betyder det full fart hemåt men jag vill inte heller att vi ska hamna i diket i 1,5m snö och gå omkull. Idag var han mest med bakbenen i kanten av snövallen och studsade tills jag fick fram honom och då var det inga problem förutom att han var lite stark men han gick rakt iallafall. Nästa gång jag är själv ska jag ta med mig Molle så jag har nån som kan påverka honom lite från backen om han börjar hålla på, sånt här beteende vill jag inte veta av! Svårt att påverka en unghäst som inte riktigt lärt sig sidförande skänkel heller så när han trycker baken har jag svårt att parera honom. Avslutade med att rida förbi sommarhagarna och där var det inga problem att vända hemåt så det verkar vara förknippat med vägen (som är bäst att rida på...) Imorgon ska vi rida med Pär och Julle så vi får se hur han beter sig då. Kanske går det att rida uppe i sommarhagarna istället.

På eftermiddagen åkte vi med Zauron till Åby för att trimma lite. Han kändes fin och passagen kommer allt mer och mer för varje pass nu! Han är fortfarande bättre i bak än fram men det kommer mer och mer! Red några piruetter där jag först fick jämfota i språng 2 i vänsterpiruetten men jag gjorde om och hade ännu mera koll på ytter bak så blev det bättre. Höger var fin även om man önskar lite mera aktivitet och energi. Allt som allt kändes han bra och det ska bli kul att prova programmet imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0