Dubbelträning

Först ut var Zauron. Han kändes pigg men lite ringrostig. Inte direkt stel men mer som att kroppen inte riktigt var igång och ihop. Vi tränade iallafall på lite av varje inför helgen. Började med skolor där öppnorna var bra, tänka på ha honom upp och framför mig och rida traven bara! Slutorna fick vi trassla lite med då han gärna ville bli hastig och springa ifrån mig. Fick sätta tillbaka ordentligt och då blev det svårare att komma åt sidan. Till slut fick vi iallafall till bra slutor åt både höger och vänster. Gjorde sen lite serier runt fyrkanten både på långsida och genom kortsida. I vart 4e, 3e och vartannat. Inga större problem, får hålla ihop honom ordentligt genom kortsidan och hålla koll på ytterbog så gick det galant! Red sen lite slutor med övergångar mellan höger och vänster och vice versa. Från höger till vänster inga problem men från vänster till höger måste jag sitta över till höger ordentligt samt se till att han inte dyker i bytet och i nya slutan. Fick göra några repetitioner och fick till det ganska bra till sist. Avslutade med några piruetter som faktiskt funkade jättefint. Vänster lite stor på första försöket men på andra mycket bättre. Maritha var på mig att jag måste våga börja vända direkt, den blir ofta bättre andra halvan men jag slarvar med ingången. Även höger blev bättre på andra försöket när jag vände direkt från språng ett, mycket centrerad och jämna språng runt! Avslutade med lite travlängningar med fokus på upptag där jag tror han började bli lite trött för han tog inte alls förhållningarna utan blev låg och stark i upptagningarna. Fick göra flera repetitioner där jag fick ta tag i honom och göra halt för att han skulle lyssna. Blev bättre men detta måste vi träna mer på. Han måste lyssna bättre när jag tar tillbaka efter ökningar, samma gäller i galoppen. Han blir stark och mina 53kg har inte så mycket motståndskraft när han sätter den sidan till. Mer konsekvens och halt-rygga när han inte lyssnar! Nöjd med passet i sin helhet, kändes att han hade vilat ett par dagar men som alltid är han i ganska god form. Nu rider Molle imorgon och han tömkörs på fredag inför helgens starter.

Häst nr. 2 var lilla underbarnet Caligo som fick springa sin andra lektion för Maritha. Han var superduktig idag!!! VI hade Rööslin på också och det gör stor skillnad att rida i en riktig sadel. Jag är mer i rätt position och kan hjälpa honom bättre när han är lite ostadig och vinglig. Vi gjorde fyra klockrena galoppfattningar på hjälpen och i traven var han väldigt stadig i formen och lätt att reglera tempot på. Sån fin liten häst det där! Han är till salu för den som vill köpa sig en trevlig häst av mindre modell som både rör sig bra och hoppar fint.

Legolas fick en till vilodag, han verkade dock nöjd med det! men imorgon tänkte jag hinna rida ut en sväng innan det är möte med tävlingskommittén på kvällen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0