Man kan rida dressyr ute också!

Jomenvisst kan man det. Man behöver inte en bana och fyra väggar. Red upp till trädan igår med Zauron, hade träns och kände direkt att han inte riktigt var loss i högersidan. Det blev ett pass som bara bestod i att få koll på bogarna och att han skulle vara lika i båda tyglarna. Hittade tillbaka till en gammal favoritövning som jag hade glömt av, att växla mellan öppna och förvänd sluta! Man får verkligen koll på sina hjälper och märker direkt om hästen försöker smita undan när man växlar i övningen. Nu blev det ju extra svårt eftersom jag inte hade någon vägg men jag tror det var bra också! I galopp var det väldigt svårt att växla till förvänd sluta, han ville gärna byta istället (hjälperna är ju lite lika) och det var nog hans sätt att försöka komma undan också. Men efter ett tag fick vi till det och på slutet när vi jobbat detta i både galopp och trav var han riktigt loss och fin och jag kunde vända och svänga som jag ville och han följde med hela tiden. Det viktigaste i denna övning tycker jag, är att man hela tiden har framdelen på samma linje så när du böjer och ställer om får hästen inte tappa linjen. Man måste hela tiden se rakt framför sig för annars märker man inte lika tydligt om detta sker. Sen gäller det att koordinera sina hjälper och kunna skifta emellan hjälper för vänster öppna och sen höger sluta och tvärtom.

Legolas fick vila igår. Idag är det ju verkligen skitväder så vi får se om det blir nån tömkörning eller om han får vila igen. Vid det sistnämnda får han nog jobba båda dagarna i helgen istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0