Sadelkontroll

Idag hade jag Lollo Lija ute på besök för att kolla Legolas sadel. Hon är nyutbildad så kallad equipment coach, kolla in hennes hemsida här. Hur som helst, jag tycker väl att jag har ganska bra koll på om en sadel ligger bra eller ej men det är alltid bra med expertis på området. Hur som helst, jag fick rida först i min sadel och hon kollade hur den låg i de olika gångarterna. Legolas var hur pigg som helst och ridningen bestod mest av att rasta av honom eftersom han blir lite okontaktbar när han är pigg och spänd. Han fick galoppera lite i båda varven och sen stannade vi för att prata lite. Hon tyckte min sadel var lite för vid åt honom trots att sadeln är en väldigt smal bomvidd. Legolas har helt enkelt inte så mycket muskler än plus att han är en gänglig kille som är av smalare modell. Vi fick därför prova att rida med en fårskinnspadd under och då låg sadeln mycket bättre. Han kommer antagligen växa i den så småningom (och förmodligen växa ur också) men tills dess är fårskinnspadden en bra och billig lösning. 
 
Så det blir till att införskaffa en sån, ska vara med en "fri" kanal så om ni vet nånstans man kan köpa en sån får ni gärna tipsa mig! Det var iaf skönt att det lilla problem som fanns gick att åtgärda och att han inte behöver nån ny sadel än på ett tag. 
 
Imorgon blir det vila för lillkillen och istället ska jag ta mig an Caligo igen. Hoppas på lite torrare och finare väder framåt helgen så Lego får komma ut och galoppera lite, kanske på trädan eller stubben om underlaget funkar där. 

Kommentarer
Postat av: Renée

Jag har en som jag inte använder just nu som du kan få låna om du vill tills dess att du hittat en egen. Är en sån med i och urtagbara inlägg. Ett tips är att köpa i globen sen. De brukar vara lite billigare där.

Svar: Åh va bra! Den lånar jag gärna, kom också på att Globen är nog en bra plats att kunna hitta lite billigare. :)
Emma

2012-10-11 @ 08:46:43
URL: http://bambisens.blogg.se
Postat av: Jenny

Mattes och MediLamb har paddar där kanalen för ryggraden är luddfri

Svar: Oki tack för tipset! Hoppas det finns att få tag i på Globen annars får jag beställa på nätet :)
Emma

2012-10-11 @ 20:50:24
URL: http://blogg.jempa.se/
Postat av: Jenny

Tror att Sadelmagasinet säljer Mattes. Medilamb vet jag finns på Sporren.

2012-10-12 @ 20:53:42
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0