Och dagens guldstjärna går till...

...liten Legobit!

Idag har den lille unghästen satts på tålamodsprov! Började förmiddagen med skoning där han först fick stå inne och vänta på att farbror Elton skulle få sina hovar fixade. Sen var det Legos tur, jag har honom inte uppbunden ännu eftersom jag känner att han slappnar av bättre om jag håller i honom plus att jag har lättare att korrigera honom när han behöver flytta på benen osv. Han stod som ett ljus idag, jätteduktig verkligen. Förra gången var han rätt spänd halva skoningen och hade lite myror under fötterna men idag var han avslappnad från början. Kan ju bero på att farbror Elton höll sällskap inne men jag tror också att han kände igen Hovis och situationen sen förra gången. Han var lite dryg på sista hoven och tyckte att han var klar men 3 av 4 hovar måste definitivt vara godkänt.

Sen fick han gå ut i leran och klafsa lite eftersom jag tyckte det var lite väl länge att stå inne annars tills vi skulle åka på träningen. När han väl skulle in fick vi ju såklart spola benen (för andra gången idag) samt tvätta svansen eftersom den såg ut som nåt katten släpat in. Han fick stå lös när jag shamponerade eftersom vi inte har någonstans att binda upp vid slangen men han stod stilla så det gick bra!

Han var lite nervös när vi kom ut och skulle lasta, det hade börjat regna också men han gick på nästan på en gång. Lite tvekande på luckan men sen rakt på. Gick bra att köra (jag körde själv med Molle och Zauron efter i egen bil) och lasta ur. Han följde med in i ridhuset som om ingenting och stod stilla när vi sadlade och hoppade upp. Sen upptäckte han ju en väldigt snygg svart häst i spegeln! Så den var han ju tvungen att spana in varje gång vi red förbi ;) Han var lite spänd och lekte giraff med huvudet i början av passet men på slutet slappnade han av och var riktigt stadig i formen. Gjorde inget avancerat idag, lite gångartsväxlingar och tempoväxlingar och svängande hit och dit och få honom med mig. På slutet kändes han jättefin verkligen, och det var stor skillnad på hur han rörde sig ffa i traven inne i ridhuset mot hemma. Banan hemma är ju lite hård och stum så det var ett helt annat schvung där inne. Men det är ju bra att rida på olika underlag.

Hemfärden gick lika galant som ditvägen, nu gick han på trailern på en gång. Han tyckte nog det var skönt att komma hem och kommer säkert sova gott inatt. Men han var ändå rätt pigg hemma, skönt att veta att han inte tog helt slut på detta äventyr iallafall. Kommer ju åka varannan vecka nu till Åby för Marita och när det inte går att rida hemma pga av is och så, kommer vi nog åka varje vecka till ridhus.

Oj nu blev det långt inlägg, imorgon blir det iallafall vila för lillkillen. Rider på fredag och sen tömkörs han på söndag så han inte är helvild på löshoppningen på måndag :P Imorgon ska jag motionera Zauron och det blir nog på banan eftersom det bara är lera överallt annars. NÄR ska det sluta regna?!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0