Tävlingsåret 2012

Tänkte härma Ankie lite och göra en sammanfattning över årets tävlingar med Zauron.
 
Antal starter: 21
Antal starter i MsvB: 7
Antal starter i MsvA/StGeorge: 13 (6/7)
Debuter: MsvB:5, FEI:s juniorprogram för lagtävlan, MsvA:1 och StGeorge
 
I MsvB inledde vi året med en seger och en femteplats i början av april. Det dröjde sedan ända till sommaren då vi startade i Falun. Ritten kändes bra men vi fick dåligt betalt och hamnade på 61,73. Fick revansch på DM där vi debuterade MsvB:5 och gjorde en jättebra ritt vilket räckte till en andraplats! Red sedan div I under hösten med jämna resultat (63.04, 63.26, 65.13) men utan placeringar. Känner oss nu helt färdiga med MsvB. 
Vi debuterade MsvA i april vilket vi trodde kanske var i tidigaste laget men det gick ju galant! Vi har varit över 60 % i alla starter utom en i MsvA där bästa resultatet var 61,74 i Botkyrka i början av juni. I StGeorge har vi haft två starter under 60, först i debuten (59,16) sen i Vallentuna där han stod emot hela ritten och vi fick egentligen inte till nånting särskilt bra (58,42). I Falun tog vi kval till nationell efter en bra ritt med bra känsla. Vi kom under året fram till att StGeorge passar Zauron mycket bättre så bestämde oss efter tävlingarna i Falun att vi ska fokusera på det programmet. Efter dippen i Vallentuna hittade vi formen och avslutade höstens tävlingar med 62.1, 63.86 samt 63.64 på vår första nationella start! När året började hade jag inte en tanke på att vi skulle starta nationellt men när planeringen för hösten lades så fanns det inte så många tävlingar att välja på och jag tänkte att det fick bära eller brista. Det var ju uppenbarligen ett bra val eftersom vi nu är färdigkvalade till Intermediere! 
Ett roligt år som trots ganska få placeringar ändå har inneburit stor utveckling för oss tillsammans. Från att i april ganska trevande styrde runt MsvA känner vi oss nu säkra i de klasserna även om mycket är långt ifrån perfekt! Piruetterna är till exempel sånt som jag tror vi kommer kunna göra riktigt bra med mer träning. Jag kan inte vara nog tacksam till Molle för att jag får möjlighet att låna en sån toppenhäst att få rutin på i dessa klasser. Det kan vara så att nästa år blir mitt och Zaurons sista då jag blir klar med skolan vilket innebär jobb istället och mindre tid/mindre flexibilitet för att hinna med två hästar. Legolas blir dessutom ett år äldre och tanken är att jag nästa höst kommer flytta till stall med ridhus vilket också gör att det blir svårt att hinna rida Zauron då han med största sannolikhet står kvar på Hässelby. Kommer nog även att göra färre starter nästa år och fokusera på att rida StGeorge och Intermediere I och göra det bra. 
 
2012 var också det året som jag köpte Legolas! Efter ett evigt skrittande med Kiri som aldrig blev bra var det en befrielse att få hem en frisk häst som jag faktiskt kunde rida på. Att han dessutom är snygg, rör sig bra och har supertemperament var bonus! :) Och jag slapp leta häst dessutom, han fanns ju redan där och väntade på mig. Vet att många tycker att man ska kolla på många hästar och vänta på att det verkligen klickar. Jag kan inte säga att jag upplevde WOW när jag satt på Legolas första gången. Men han uppfyllde de kriterier jag hade och jag gillade hans personlighet. Visste verkligen inte hur det skulle bli eller om han skulle passa mig. Men det vet man ju riktigt aldrig när man köper en häst som man provat en eller två gånger. Men nu skulle jag inte byta honom mot något! Vänligare själ får man leta efter... 
 
 
Ser fram emot 2013 och tror det kommer bli ett spännande år! Legolas ska förhoppningsvis få prova på tävlingsbanorna och Zauron och jag ser fram emot nya utmaningar. Caligo ska dessutom visas på treårstest vilket blir första gången för mig! Mycket skoj som händer nästa år! Följer ni med? ;) 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag hänger med!

Svar: Härligt =)
Emma

2012-11-23 @ 21:25:54
URL: http://blogg.jempa.se/
Postat av: Ankie

Klart vi hänger med både på bloggen och live ;) Grattis till ett fint år!!!

Svar: Kul! Och tack detsamma får man väl lov att säga! =)
Emma

2012-11-25 @ 07:34:30
URL: http://ankiesen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0