Dagens träning

Började med en tappsko vänster fram när jag tog in honom från hagen. Gjorde ett försök till att hitta skon ute i leran men det var ju dömt att misslyckas. Hittade däremot en gammal rostig sko med fyra brodd, en gammal kvarleva från förra året kanske? Hur som helst, försökte leta upp en gammal sko i högen av skor i stallet och hittade en som verkade vara Legolas. Linn i stallet har tappskokompetens vilket är bra vid såna här tillfällen. Tyvärr rann tiden iväg och vi hann inte få på nån sko innan det var dags att åka till träningen. Men vi skulle ju till ridhus med mjukt underlag och hoven var hel och han visade inga tecken på att vara ömfotad så jag chansade och åkte iallafall. Och det gick bra, han kändes precis som vanligt, var väldigt pigg i början! Vi fick ganska snabbt jobba lite med att flytta honom några steg i skritt, det är svårt och han förstår inte alltid, framförallt undan vänster skänkel. Men han gjorde ett par fina steg och efter detta var han väldigt fin i formen! Det var likadant sist så jag ska nog jobba honom i skritt ett par minuter i början av passet så kommer han i bra form av sig självt. Annars är det lätt att han bara springer på och jag inte får fatt på honom. Han var jättefin i traven sen iallafall, jag börjar kunna forma honom för skänklarna och ställa igenom lite bättre även om han är lite vinglig ibland, men det tar sig! Vi fick göra tempoväxlingar och han länger sig fint och kommer tillbaka väldigt mjukt utan att falla på bogarna. Sen jobbade vi lite galopp, fattningarna satt bra idag (förutom en som blev dålig men det var mitt fel), gjorde även här lite öka på långsidan för att korta upp på kortsidan samt lite arbete på böjt spår. Han var duktig och kämpade på även när mjölksyran började komma på slutet. Galoppen tar väldigt mycket energi av honom och efter detta var bensinen slut och även våra 30 minuters träningstid. Han blev väldigt svettig idag men det var ju också ungefär 10 grader varmt och lite päls har han ju satt även om han inte är den lurvigaste i stallet. Jag är nöjd med passet och ser fram emot nästa gång!
 
Imorgon ska han skos, egentligen skulle hovis ha kommit idag innan träningen (lämplig dag att tappa sko) men hon avbokade då hon hade ont i ryggen. Men hon har lovat att komma imorgon så hoppas på det! I helgen ska jag nog försöka rida ut en dag och hoppa en dag, måste passa på när man hinner rida i dagsljus. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0