105

Jag och Zauron hoppade 105 igår som avslutning. Fattar ni vad högt det är för en dressyrryttare som inte hoppat på flera år? Helt galet. Vi hoppade samma hinder som med Lego sist fast ett hinder var en grind istället för bommar. Inga problem för Zauron, vi studsade runt på cirka 70 cm och han hoppade som vanligt fantastiskt. Ibland blev han lite stark och gick iväg så då fick jag sätta tillbaka innan hindret och då kom vi rätt igen. Han tyckte det var så kul så att han busade till lite nån gång och småbockade och körde ner huvudet :) Vi avslutade med att höja ett hinder, max 90 sa jag till Molle, annars är det ju jättehögt! Såklart smyghöjde hon mera och jag red emot och tänkte att det här är kan han typ kliva över (han hade ju hoppat ungefär en 40cm över alla andra hinder vi hoppade) Såklart fixade vi det och jag satt kvar =) Han är verkligen kul att hoppa, även om det är lite läskigt så är känslan i sprången nåt alldeles extra. Men så fick han ju 10-10 på kvalitén också i uppsutten hoppning så det är ju inte så konstigt! Nästa gång kanske vi vågar oss på nån oxer och kombination.
 
Legolas fick trimmas lite efteråt och då var det mörkt. Lite läskigt tyckte han och fick kämpa lite med att hålla koncentrationen. Han var i början lite tjafsig i munnen tyckte jag, första gången jag upplevt det med honom, men det kanske var för att jag satte lite mera press på honom än vanligt att han skulle gå på tygeln. Efter hand blev han iallafall stadig i traven. Vi gjorde lite volter och serpentiner och flyttade lite undan skänkeln i skritt. I galoppen jobbade jag små tempoväxlingar, dvs öka lite på långsidan för att korta upp på kortsidan och det gjorde han bra! Red också några varv på stor volt där det märks att han börjar bli starkare nu. Red kanske 25 min och skrittade av för hand!
 
Idag ska vi rida ut tillsammans med Karro på Sam, måste passa på när man hinner rida i dagsljus! Efter det åker vi till Åby och jag ska rida Zauron på Molles tid för Maritha för att trimma lite extra inför lördag! 
Vi kör på samma upplägg som förra veckan eftersom det funkade så bra, dvs hoppning tisdag, träning onsdag, träna hemma torsdag och tömkörning fredag! Det har funkat bra att tömköra dagen innan tävling tycker jag, han är ingen häst som behöver "ridas igenom" dagen innan och han jobbar så bra på töm att det är likvärdigt med ridning plus att han får göra nånting annat än bara ren dressyrträning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0