Lite aktivering med Zauron

Igår red jag Zauron på Åby, har inte ridit på över en vecka så det var dags! Han kändes fin och ganska loss. Red lite öppnor i galopp och sen även slutor som faktiskt börjar kännas bra. Den vänstra är plättlätt och höger lite svårare som alltid, måste komma ihåg själv att verkligen sitta till höger och få in höger bog så blir det bra. Red lite serier som strulade, okoncentration från ryttaren och litet ridhus (40) gjorde att det blev svårt.

Fortsatte idag med träning för Maritha på Tutis. Gick jättebra. Fick jobba vidare med serierna, hade lite svårt att komma igång tillräckligt tidigt, vill gärna förbereda för länge, men så fort jag bara slappnade av och hade bra galopp och OCH tittade rakt fram mot bokstaven så gjorde vi klockrena fyror och treor. Zauron är en så bra häst som alltid gör rätt om man gör rätt själv. Fick göra lite piruettjobb sen, först på volten där vi vände in två steg och sedan ut två steg, för att han hela tiden ska lyssna och inte börja vända själv. Kändes riktigt bra och han har blivit så mycket starkare i detta jobbet än i höstas. Fick ut på diagonalen och göra en halvpiruett (dock stor) åt båda håll. Första blev misslyckad men vi gjorde om och han vände bra och satte sig bra åt båda håll! Kul! De är inte tävlingsmässigt tillräckligt centrerade än, men det kommer nog. Avslutade med några travslutor i sax som gick bra, samma problem i höger som vanligt men vänster har ett härligt flyt! Jobba vidare med min och Zaurons högersida så blir det bra. Molle missade tyvärr hela träningen då hon var bortlovad på annat ställe så Zauron fick låna Kiris box en stund innan och efter vilket han verkade trivas mycket bra med. Vore skönt att ha båda hästarna på samma ställe men jag är så tacksam ändå att det inte är långt emellan och att Zauron är så duktig och fin att rida. Att Molle rider honom bra gör ju dessutom att det fortfarande funkar att rida honom så pass sällan som jag gör. Ser fram emot tävlingssäsongen (som dock får vänta tills det blir lite varmare och ljusare ute!).

Kommentarer
Postat av: Renée

Ja men det är det jag hoppas på, att det ska bli ett tufft pass. Jag har ju inte fått träningsvärk eller kännt av de andra passen jag har gått på alls, så det känns som att jag måste leta efter något lite jobbigare. Det enda som hände vara att jag fick ont i knät efter spinningen, men det var ju rätt väntat för jag ska ju inte cykla alls egentligen. Men jag var ju tvungen att prova. :p Klart du också ska skaffa ett kort, blir mycket roligare att gå om man är fler. :)

2012-01-25 @ 18:45:05
URL: http://bambisens.blogg.se/
Postat av: Ankie

Tummen upp för friskiskort, vi får peppa ihop ett dressyrgäng som tränar tillsammans och hejjar på i motgångarna! UDS - går och tränar eller något haha. Kramen

2012-01-27 @ 23:08:59
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Renée

Rider du inget nu? Jag saknar uppdatering! :)

2012-02-21 @ 10:30:51
URL: http://bambisens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0