Dags för träning

Igår vad det dags att trimma med Z för Ylva igen. Min tanke är ju att jag ska rida varannan vecka för henne nu, men efter denna gång blir det nog nästa gång veckan innan Enköping. Svalling kommer ju den 25, så den veckan rider jag program för honom istället. Efter Enköping tror jag han kommer vila några veckor också. Hur som helst, träningen gick bra. Fick frågan om planerna för nästa år, vilket är MsvA/StGeorge. Så fick rida mycket galopp idag, piruettgalopp och sen få med mig galoppen uppåt och framåt när jag rider ur. Zauron var jätteduktig, även till vänster börjar han faktiskt sätta sig rätt bra nu. Fick sen rida tre byten på diagonalen (inte bestämd serie) och det fixade han utan problem. Dock glömde jag bort att titta rakt fram, så blev inte helt rak linje. Tränade vidare på galoppslutor, där till vänster får jag till böjning ganska bra, men måste komma ihåg att ta med bakdelen ordentligt. Till höger känns det mest som pannkaka. Han blir för rak, jag får inte med bakdelen och han lägger huvudet på sned och stället inte igenom.. Måste komma ihåg innerskänkel och inte släppa yttertygeln, även om jag vill ställa honom mer. Svårt det där. Men höger är ju hans svaga sida, högerbog vill inte in i kroppen och då är han svår att få böjd. Så vi får kämpa vidare på det. Fick också rida lite öppnor och några slutor i trav. Måste vara noga med att det är jag som bestämmer tempot här och inte han. Annars kändes de bra, samma problem här i diagonalslutan till höger om än lite lättare i trav. På långsidan går det bättre. Det var nog allt vi fick göra denna gång, ska verkligen bli kul att komma ut i dessa klasser. Tror dock vi kommer inleda året med någon/några starter i msvB, för att checka av formen och tävlingsformen. Men nån gång senare i vår så, då ska vi nog våga oss ut.

Kiri fick som vanligt skritta ut igår, hon var lite trotsig i genom skogen och stannade, men hon gick vidare utan större dispyt. Ute på bilvägen och hela vägen hem gick hon utan stopp sen, trots att hon var lite spänd vid husen och kossorna såklart. Duktig häst! Tanken var att jag skulle boka skoning samtidigt som återbesöket, men hon har slitit så pass mycket på skorna, så jag undrar om de kommer hålla i 2,5 vecka till. Inte så konstigt när vi bara rider på asfalt eller grus. Det har gått fyra veckor sen skoning nu och brukar hålla mig till 6 veckors intervall i vanliga fall. Så det kommer bli lite drygt 6 om jag väntar till återbesöket. Vore dock skönt att ta det samtidigt så man slipper sitta och åka dit två gånger på så kort tid. Vi får la se hur det artar sig med skorna.

Skulle redan ha åkt till stallet nu egentligen, men bilen ville inte starta. Den har lite dåligt batteri och så hade jag ju inte satt i motorvärmaren igår. Är ju inte riktigt van vid att det är runt noll eller minus på natten nu! Men har satt den på en halvtimme nu, så hoppas den startar sen så jag kommer iväg.. Bilar alltså, de ska bara funka!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Disa hade också slitigt helt fanastiskt på skorna vid den senaste skoningen. Brukar kunna använda skorna två omgångar, men nu efter sju veckors användning var de helt nötta i framkant. Är rätt nöjd att det bara blir 5-6 veckor till nästa skoning. Sedan får vi hoppas på snö så att det kanske inte blir lika mycket slitage.

2011-10-14 @ 13:22:08
URL: http://blogg.jempa.se/
Postat av: Ankie

SV: nej den artikeln eller inlägg eller va det nu kan kallas hade jag inte sett utan ditt tips ;)



Kul träning lät det som och va duktig din lilla tjej blivit med korna, det finns hopp för alla att lära sig sådana hemska djur haha.



Kramar

2011-10-15 @ 12:22:02
URL: http://ankiesen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0