Bra och dåliga nyheter

Men vi kan väl börja med de bra, blir ju lite roligare så! Har trimmat med Zauron i två dagar nu. Först för Roggan där vi ville träna på att sätta mer tryck och helt enkelt höja ribban ett snäpp. Det blev mycket liv i gubben och jag fick rida som en dåre. Men det gav resultat, Zauron trampade på fint och vi fick bra tryck i honom. Travökningarna kändes mycket bra, förut har han ju inte kunnat länga sig så mkt, men nu blev de jättebra. Fick rida lite vägar i msvb:4 och det mesta funkade bra. Igår var vi på Tuthammar och red för Svalling, msvb:4. Fick lite kort framridning, tjejen före mig hade blivit sjuk, så han körde igår rätt så snabbt. Zauron skötte sig exemplariskt, ryggningen blev dålig och där blev det en trea, han passade i ett enkelt byte i skritten och slog sig fri i en galoppökning när jag skulle ta tillbaka (ta ej i stången!!!). Men annars hade vi mest 7or, en 8a på en sluta och några sexor. Så vi slutade på 66,7 % och Svalling var jättenöjd och tyckte verkligen om hästen! Och min ridning ska tilläggas, han skulle ha satt en 8a på sitsen om jag inte haft missarna när han slog upp huvudet. Nu fick jag en 7a, men det förstår jag, och det är helt mitt fel eftersom jag inte kan hålla ordning på längden på stångtygeln och råkar jag då ta lite för mkt i den så protesterar Zauron. Måste nog träna lite mer med kandaret nu när vi kommer rida nästan enbart sådana klasser. På fredag är det dags för tävling, LA:4 och MsvC:1, känns nästan enkelt, men jag ska sikta på att rida på 70 % och verkligen rida!

Och så till det tråkiga. Igår var vi ju in med Kiri på Mälarkliniken för återbesök. Det började bra, hon var ohalt på rakt spår och inget gallig i hovleden längre. Skulle sen longera och tog vänster varv först, där hältan har synts mest. Det syntes på en gång att hon inte gick rent. I höger varv var hon bättre, men allt som allt så är hon ju fortfarande halt på höger fram. Så nu stod vi inför valet att behandla hovleden igen eller magnetröntga hoven för att se om det är en skada på djupa böjsenans fäste. Vi valde det senare eftersom hovledsbehandlingen som gjorts inte haft någon direkt effekt och det är lika bra att veta nu om det är senskada eller ej. Det kostar ju, men det får det väl värt. Det är ju såklart hur tråkigt som helst att hon inte är bra och framförallt att det kanske är en senskada som det kan bli många månaders konvalescens på. Speciellt på en så ung häst. Men på ett sätt är det väl bra att det händer nu och inte när hon är äldre och i full tävlingskondition. Fast å andra sidan vet man ju aldrig om hon blir bra eller hur hållbar hon blir... Men nu kan hon åtminstone få tid att växa på sig lite... Men det är ju sjukt tråkigt för henne att gå i liten grushage och inte göra nånting i princip. Nästa fredag ska vi in med henne, får lämna henne där för det kan ta allt mellan 1,5-8h, beroende på hur samarbetsvillig hästen är... Sen tar det 1-2 veckor att få resultatet, de tar mellan 600-800 bilder... Så nu blir det till att vänta och se vad som händer... Får trösta mig med att Zauron finns och att han är frisk än så länge...

Kommentarer
Postat av: Helen

Fy va tråkigt:( Hoppas veckorna går fort tills ni får svar och att det är positivt!



Vi ses på fredag:)

2011-05-11 @ 17:08:42
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Ankie

Kul med Z och tråkigt m K!!! Hoppas ni rider på 70+ i helgen och att lillan blir frisk snarast!!! kramar

2011-05-12 @ 08:37:58
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Okej! Jag har lite svårt för rutigt men de kanske finns i fler färger?!

2011-05-12 @ 09:13:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0