Tandlös!

Igår fick Kiri sin vargtand utdragen. Eller egentligen ska man väl säga utmejslad. Den satt rätt hårt och var ganska stor så det tog ett tag men till slut hade den släppt så pass att Görel långsamt kunde dra ut den. Jag har sparat den, så ska fota den så kan ni få se på underverket :P Kiri var också lite vass på övriga tänder, så hon fick raspas lite granna, hon hade små sår på båda sidor av käken, så det behövdes absolut göra. Ska försöka variera nosgrimma lite mer framöver också, så trycket kommer på olika ställen. Det var en mycket trött häst som fick gå in i boxen efter dubbla doser domesedan samt lokalbedövning. Men förhoppningsvis ska det nu kännas skillnad när vi sätter igång igen! Hon har ju varit lite tjafsig i munnen och slängt lite med huvudet emellanåt, så hoppas det har med tänderna att göra. Så nu ska hon vara bettlös ett par dagar, vilket passar bra då vi ändå inte ska rida, får leda henne i grimma, eftersom jag ändå vill att hon rör lite på sig. Men idag var vädret lite otrevligt så kanske får promenera en stund i ridhuset istället.

Emmie och Bella fick också sina hästar kollade, och Bella fick leka lite veterinär och raspa själv, eftersom hon läser till veterinär. Hon var jätteduktig och Görel verkade nöjd med resultatet. Emmies häst fick också sin tårkanal spolad, eftersom det hade geggat igen sig där, lite otäckt tyckte patrizia. Det såg också lite otäckt ut, ingen som man själv skulle vilja vara utsatt för. Eller dra ut en tand! Hujamej! Nu såg jag inte vad Görel gjorde, eftersom jag agerade stöd åt Kiris huvud, men hon förklarade hela tiden och jag såg ju verktygen som såg ut som två mejslar som hon försökte pilla in bakom tanden för att rucka på den. Och så såg jag Görels blodiga händer. Uähh! Som människa får man väl dessutom bara bedövning och måste vara vaken under proceduren. Hästarna var åtminstone så borta att de inte fattade vad som pågick...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0