Fagersta 9 mars

Strålande solsken om än lite kallt på morgonen. Temperaturen höll sig på minusgrader hela dagen men solen värmde så det var hur skönt som helst, iallafall ute. I ridhus är det ju alltid kallt och rått så där ville man helst inte befinna sig mer än nödvändigt. 
 
På framridningen kändes Zauron fin. I början lite spänd, litet ridhus (20x40) och det var lite läskiga saker att titta på därinne. Men han slappnade av efter hand. Mycket fokus på att hålla koll på högersidan framförallt i galoppen för att inte misslyckas med den piruetten sen. Han gjorde bra piruetter på framridningen så det kändes som jag hade koll på honom. Bra tryck i traven där jag kunde variera tempot. 
 
Inne på banan spände han till uppe vid kortsideläktaren men som alltid behöver han bara titta av sig så är det bra sen. Tyckte jag hade honom bra i ramen och med god energi och tryck även när vi kom in på banan. Programmet då? Jo det gick riktigt bra! Traven kändes jättefin, ökningarna var jämna och bra och skolorna stadiga och på linjen. Skrittpiruetterna blev lite oengagerade men annars ok. Vänster galoppsluta var bra, höger något rak. Vänster piruett riktigt bra för att vara oss just nu! Såklart något för stor men vi kom runt utan misstag. I höger tappade han lite energi men den var centrerad. Serierna utan problem, rena och raka. Galoppökningen ok, men bytet ett språng för sent (måste lära mig att sikta innan bokstaven!). Summa summarum, bra årsdebut och jag var nöjd att vi klarade alla svårigheter med en bra känsla. Vi fick ihop 63,4 och låg länge på placering men vi slutade totalt 8 av 18 (5placeringar) men vi hade bara dryga procenten upp till sistaplaceringen. Bedömningen var ganska hård men rättvis, både på oss och övriga ekipage. 
 
Jag är jättenöjd men det kan alltid bli bättre. Vänster piruett måste vi jobba vidare med, jag är övertygad om att han kan göra piruetter för en 8a åt båda håll så där ska vi plocka poäng! I höger får jag inte samla för mycket innan, måste ha energi i vändningen. Träna på att han fortsätter vara kvick i bakbenen i själva piruetten. Mer uttryck i traven behövs även om det har blivit mycket bättre, jobba vidare med växlingar mellan passage och trav och få med sig gunget och höjden in i den vanliga traven. Stämma av lite mer mellan rörelserna, ex.vis innan volten i traven så jag får bra trav i volterna och han inte "ramlar ner" och blir springig. Skolorna är bra men här måste jag också jobba med kvalitén på traven, mer luft i fram och schwung. Skrittpiruetter kan vi göra för en 8a så där måste jag ha honom mer alert och kvick. Serierna är också bra, jobba vidare på att få honom att byta mer uppåt och luftigt även om jag tror att det inte finns så mkt mer att hämta här. Slutligen måste jag få till övergångarna efter ökningarna bättre, där blir han stark och därmed låg i fram istället för att sätta under sig.
 
Tur att vi har nåt att jobba på framöver ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0