Alla tre motionerade idag!

Vi började med Zauron på Åby. Lite trim av varje stod på schemat. Han var superduktig i passagen idag och jag kunde få till lite häng även i vanliga traven, tränade en del växlingar mellan trav och passage för att få bättre trav i honom. På slutet gjorde han en travökning där han verkligen maxade steget och jag kunde sen ta tillbaka till passage. Härligt att det börjar finnas sånt register i traven! I galoppen gjorde vi treor och tvåor runt fyrkanten, dvs både på rakt och böjt spår. Inga problemas, det fixade vi lätt som en plätt. I slutet av tvåorna blev han dock lite taggad och började köra lite själv. Gjorde några ettor men jag känner fortfarande att jag inte riktigt har grepp om dem. Klarar två utan problem, tre om jag har tur, men sen vet jag inte vad jag håller på med längre. Får inte in takten i mina ben helt enkelt, de slutar fungera efter två stycken, suck! Nån som har bra tips??! Jobbade även lite piruetter som dock inte var så bra idag, tror han var lite trött när vi gjorde dem. Strulade lite åt vänster och även åt höger. Men kunde iallafall korrigera honom och fortsätta vända. Allt som allt ett bra pass med några höjdpunkter med även några dalar...
 
Legolas fick ridas en liten kortare sväng hemma. Travade och galopperade lite på traktorvägen, idag skötte han sig exemplariskt och var inte muppig en enda gång och jag kunde bestämma fart och tempo hela tiden. Tränade lite fattningar men idag var de inte vår starka sida, han ville mest fatta bara höger galopp. Men vi fick till några åt vardera galopp på hjälpen iallafall. Galoppen kändes hur fin som helst, ihop, rund, rytmisk och luftig. Härlig ridtur i strålande sol!
 
Caligo fick även han prova på uteritt för första gången i sitt liv. Tidigare har vi bara skrittat lite runt stallet uppsuttet, annars har han ju bara gått på bana eller ridhus. Men nu är han ju så styrbar så det var dags. Molle följde med på marken. Han var lite spänd men vi kunde trava två gånger fram och tillbaka på traktorvägen alldeles själva. 
 
Imorgon lastar vi Lego och Caligo och åker till Åby. Med Lego ska jag känna lite på programvägarna inför tisdag och Caligo ska väl ridas ungefär som vanligt, det är ju inte så avancerat med en treåring. :) Tänkte även rida ut en sväng med Zauron imorgon, det var länge sen han fick komma ut! Måndag blir det vila för Lego så han får ladda upp inför tisdag. Sen kommer han få flera vilodagar på rad över påsk då jag åker bort ett par dagar. 

Kommentarer
Postat av: Ankie

Jag fick lära mig att lägga båda skänklarna i bytläge (jagbyter för nya ytterskänkeln). Så ja går in och byter första bytet och låter den skänkeln ligga kvar lite bakåtdragen och sen byter jag andra bytet och håller kvar den oxå, sen trycker jag bara varannan gång utan att flytta benen. just för att inte få flaxiga hjälper men främst för att hinna med själv... Tyckte ni såg jättefina ut, det händer massor mellan varje gång!!

Svar: Ok, tack för tipset! Ska prova det! för det här med att hinna flytta benen funkar ju inte :P Och han är ju ganska känslig också så det borde egentligen räcka med ett lätt tryck från nya ytterskänkeln. Ja, han utvecklas hela tiden, det är så himla roligt!
Emma

2013-03-27 @ 07:00:07
URL: http://ankiesen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0