Helgens kurs för Anna

Hemma igen efter två dagars trim för klubbens GP-ryttare Anna Haag på underbart fina Ledingenäs. Superkul att träna och hänga med alla andra dressyrnördar samt spana in de andra ekipagen och insupa inspiration.

Igår red jag sist av alla och det blev ett ganska tungt pass där vi jobbade piruetter, passage (som dock blev obefintlig) samt lite slutor och serier. I piruetterna måste jag ha mycket mer koll på yttersidan för han trycker ut baken så det jobbade vi mycket med samt att han måste vara rundare i sidan i höger. Gjorde ganska mycket i detta jobb för att verkligen få honom att lyssna på ytterhjälperna som han ignorerade rätt så bra emellanåt. Serierna satt fint, fick försöka med lite ettor men lyckades bara göra 2 i taget. Galoppslutorna funkade bra men till höger lägger han huvudet lite på sned så där måste jag försöka parera honom vilket kan vara svårt. Även här är han inte helt loss i sidan så måste jobba på att verkligen ställa igenom ordentligt och få honom rund för högerskänkel. Vi försökte som sagt med lite passagejobb där Anna hjälpte till från marken men det blev inte mycket med det. Han blev lite stressad och körde mest galopp. Dock travade han bättre efter detta jobb! Anna menade att han är så himla säker och taktfast i sin vanliga trav och att den är väldigt svår att ändra och därför blir passagen svår också. Så vi måste öva mer på att variera och ändra hans trav så kanske vi hittar det till slut. Lördagens pass var jag inte supernöjd med, tyckte inte riktigt att jag fick till det även om jag förstod precis vad hon menade. Han kändes dock fin på slutet men som sagt, inte helt nöjd med att vi inte fick till piruetterna, passagejobbet eller ettorna bättre.

Idag red jag först och satt därför till häst före 8 på morgonen. Vi hade bestämt under gårdagen att Anna skulle sitta upp lite och känna på honom. Sagt och gjort, Zauron fick jobba hårt, hon var på honom ganska mycket och stundtals var han rätt stressad men det var också bra för hon fick igenom problemet med att han tryckte ut baken i piruetterna. Ettorna fick inte Anna till heller och hon kunde därmed konstatera att det inte är jag och Molle som gör helt fel utan att Zauron helt enkelt inte tar hjälpen efter två byten. Inte så mycket att åtgärda på ett pass utan här måste vi jobba vidare på att han ska fortsätta lyssna på skänkeln. Hon tyckte också han var lite stel och måste bli mjukare vilket jag håller med om. Han har lätt för att komma åt sidan och så men han måste kunna böja på kroppen lite bättre och bli smidigare i sidan framförallt till höger. Så det måste vi jobba på också. Jag satt upp en liten stund efteråt och gjorde lite piruettjobb som då funkade bra. Red lite större arbetspiruett men känslan var bra och hästen betydligt mer inramad med bakdelen på plats. Gjorde nån sax som också fungerade fint och sen lite trav där han gjorde bra skolor. Bra känsla och vi vet vad vi har att jobba med! Zauron kommer nog vara lite matt i bakkärran efter den här helgen... ;)

Anna kunde verkligen sätta fingret på det som behöver bli bättre för att vi ska ta oss ett kliv till framåt. Vi ska försöka åka dit igen och få lite mera hjälp, bra som komplement till träningarna för Maritha. Hon är lite tuffare och går på lite mer vilket är också vad som behövs för att ta sig vidare nu.

Legolas fick ut och galoppera igen i sommarhagen igår innan vi åkte. Han skötte sig bra och tyckte det var lika skoj som förut. På slutet kunde jag till och med få ihop honom i galoppen och då var han verkligen fin. Han har härlig galopp :) Idag blev det vila förutom en liten promenad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0