Vilken dag...!

Äntligen hemma efter en lång dag där jag hunnit med att rida fyra hästar! Började hemma imorse där jag och Pär tog en liten sväng med Lego och Julle. Julle var som vanligt på hugget, Legolas skötte sig bra. Vi avslutade med några varv på banan där Legolas visade lite bustakter från igår och var riktig pigg! Julle blev seg istället :P Tur att de matchar varandra bra iallafall! 
 
Häst nr 2 var Zauron. Sista omgången på KM och debut i Intermediere I stod på schemat! Molle jobbade natt så jag gjorde iordning och hon mötte upp i stallet strax innan avfärd. På framridningen var han lite spänd emellanåt och blev lite stark och trippig. Men han kändes helt ok innan start. Programmet flöt på ganska bra, det är verkligen fullt fokus som gäller, man har inte tid att vila direkt :P Känner att jag behöver rida igenom det ett par gånger till innan riktig debut, måste öva på att behålla lugnet och rida varje rörelse och inte känna sig stressad. Traven flöt på, i ökningarna dök han lite, fick nån taktmiss i första och han blev stark i upptagningarna. Skolorna kändes bra men jag såg på filmen att jag måste sätta tillbaka mer i öppnorna där han blir lite springig. Fick fel galopp efter skritten, slarv från min sida.. Saxen flöt, men han bytte lite före mig i övergångarna och jag hade kunnat böja mer i slutorna. I treorna gjorde han en konstig grej, bytte först fram och sen bak i andra språnget, jag trodde han bytte ett efter hjälpen så räknade på det så egentligen blev det räknefel. Men som tur var så var ju treorna ner mot domaren så Roggan såg inte det, så vi fick 7 ändå, haha! Vänsterpiruett trängde han ut som vanligt, fattar inte hur svårt det kan vara!! Fick dock 6 i betyg ändå. Höger blev bra men skulle velat haft lite mer energi. Tvåorna gick bra, rena och raka! Sista travökningen så var han stark i upptaget så där var jag tvungen att säga åt honom på skarpen så den blev ju ö.t. Så summa summarum var det en bra ritt för att vara debut, några onödiga missar och mycket som kan bli snäppet bättre! Vi fick iallafall 64 % och det är jag supernöjd med! En hel del 7or och 7,5 på inridning samt höger piruett! Taggad att träna vidare och ladda för debut i ettan, men först ska vi ju til Fagersta på säsongsdebut i PSG. Molle har filmat så det kommer film också :)
 
Häst nr 3 var lille Caligo. Red på banan hemma och han skötte sig exemplariskt som vanligt. Håller på att öva det där med att gå på tygeln och han börjar fatta poängen! Film kommer även här :)
 
Häst nr 4 var en ny bekantskap som jag ska hjälpa till med några gånger per månad då ryttaren är ganska ung och behöver lite hjälp med ridningen. Trevlig häst med bra gång som dock behövde börja gå lite mer för egen maskin och bli kvick i fötterna. Tog ett tag innan han släppte till men på slutet var han fin! Jag blev svettig, hästen blev svettig och ägarna verkade nöjda :) 
 
Nu ska jag vila i soffan resten av kvällen, det tycker jag att jag har förtjänat! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0