Div 1, omgång 2 på Jälla

Zauron blev lite spänd inne på banan men ändå fullt ridbar. Gjorde ett riktigt bra travprogram med fina skolor. Skrittpiruetterna ok. I galoppen var han lite spänd uppe vid kortsidan där det var massa blommor så ett byte blev lite före hjälpen där. Annars flöt galoppen på bra, hade önskat lite mer tryck som jag hade i traven men är ändå nöjd. Svårt med skritten i enkla bytena men han kom tillbaka fint och fattade bra. Var nöjd när jag kom ut. Men nu kommer det roliga, jag fick märkliga siffror eller ffa märkliga kommentarer. Att jag ska släppa fram honom mer stod flera gånger och att han var kort i galoppen. I traven hade vi 7or, 6or och 8 på slutorna. Men i galoppen hade jag flertalet femmor (och några 6or och 7or). Sen står det i slutkommentarerna att han är för lång i ramen. Var han inte nyss kort och jag skulle släppa fram mer? Fattar ingenting. Galoppen som vi fick sämst på brukar vara hans bästa gångart... Hur som, jag är nöjd med hästen och formen kändes riktigt bra hela programmet. Lätt i handen, uppe med nacken men ändå rund. Slutade iaf på 63,2 % så jag är missnöjd med poängen med tanke på femmorna vi fick i galoppen som jag inte tyckte vi förtjänade. Men det är väl bara att gilla läget när man har valt att tävla i den här sporten. Laget blev trea, ynka 5 tiondelar ifrån andraplatsen. UDS lag 1 segrade, stort grattis till dem!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hon menade väl antagligen släppa fram mer - större galopp, men mer ihop i formen?

Svar: Jo men han var verkligen inte lång i formen! Han var riktigt fin i formen idag. Och visst vill man alltid ha större och luftigare galopp men han galopperade som vanligt och då brukar vi ligga på 7. Men det var väl nåt som denna domare hakade upp sig på.
Emma

2012-09-16 @ 20:13:56
Postat av: Matilda Holmström

Tänkte precis som anonym. Jag har ridit programridning för domaren och pratat med henne efteråt om vad hon menar. Och hon vill förmodligen ha honom rundare men med luftigare språng :) Bra siffror ändå ju (totalt alltså) :)

Svar: Ja jo det är ju förmodligen så hon tänker. Men man blir ju alltid lite undrande när man brukar ligga på 7or och helt plötsligt hamnar på 5... Men det är ju så med domare, de har olika saker som de bedömder som "viktigt".
Emma

2012-09-17 @ 20:35:01
URL: http://matildaholmstrom.se
Postat av: Sofie

Trist när dom går ner på så låga betyg bara för att dom vill ha större galopp. En 6a ska man ju alltid kunna få oavsett hur hästen rör sig. Men jag känner igen det där, Zini kan ju oxå ibland få lite korta språng, så svårt att få dom att ta i när dom blir spända. Så hon kan ju menat att han tog för korta språng men var lite lång i kroppen. Dock ska ju en bra domare vara tydligare än så och inte skapa så stor förvirring. Dessutom det var vell MSVB?! Å inte George eller svår klass. Men sådär kunde jag oxå känna när jag tagit steget upp från MSVB att det var så mkt mera givande att rida högre klasser och inte alls säkert att det gick bra för att jag gick ner och red en MSVB. Tror ni verkligen kommer göra er bättre ju högre ni kommer, han har så fina serier osv. Kram

Svar: Ja men precis. I MsvB tycker jag att det ska vara minst en sexa (dvs godkänt!) om hästen är på tygeln och utför rörelsen korrekt. Han får ju som sagt oftast 7 (tom i högre klasser) i galoppen annars... Nästa år blir det enbart MsvA och George, känner oss väldigt färdiga i Msv B nu och har ridit de här omgångarna i brist på andra tävlingar (och att vi stod som reserv till laget). Ska försöka kvala till Intermediare I istället :D
Emma

2012-09-19 @ 08:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0