Bra träning

Packade in Zauron i transporten och åkte till Åby för att trimma lite för Maritha. Efter lite uppvärmning började vi med att titta på öppnor på medellinjen eftersom det är med i msvB:5 vi ska rida på lördag. Till vänster blev det bra direkt men till höger var han inte riktigt eftergiven och ingången blev därefter. Fick jobba med att lägga små volter i början och efter ett tag släppte det och vi fick en fin linje. Fortsatte med diagonala slutor från medellinjen där jag måste komma ihåg att ta förhållningar på yttertygeln så får jag mycket bättre böjning och tvärning. Eftersom travjobbet kändes ganska bra efter detta fortsatte vi med galoppsnurran med förvänd som den är i B:5 med byte på långsidan. Inga direkta problem här, får jobba lite för att behålla bra galopp och form i förvända men annars funkar det bra. Vi gjorde några serier som satt som en smäck men jag tycker själv att jag har börjat röra mig mycket i sadeln. Kanske beror på att jag inte ridit på en vecka, jag hoppas att det ordnar upp sig med lite fler pass i ryggen! Vi fortsatte med lite piruettjobb som vi inte har gjort på ett tag nu och det var lite ringrostigt. Vi började på volt och varierade med att vända in några steg och sen flytta ut. I höger funkade det helt ok och vi gjorde en ganska bra piruett där när vi väl gick ut på linjen. I vänster blev det inte bra alls. Där har han tappat lite smidighet och jag har nog tappat lite tajming. Den har ju alltid varit svårare. Till slut fick vi till den helt ok men det satt långt inne. Får nog rida den lite större på söndag så vi kommer runt iallafall. Efter detta jobb var Zauron kanske trött så då avslutade vi. Överlag kändes han fin och aktiv i galoppen, det är lite svårare att få till detta i traven ännu utan att tappa bra takt och form men det kommer nog så småningom så vi kan sätta mer tryck även där.

Legolas hade vilodag så han fick bara bli borstad från lera, rengöring av såret och lite tjära i strålen i fram eftersom han fortfarande har lite tendens till röta där. Såret såg bättre ut idag tyckte jag, det har dragit ihop sig lite nu så det går åt rätt håll iallafall. På fredag har vi bokat in uteritt med Karin och Sam, jag funderar på att ta honom på töm imorgon eftersom han kommer få vila i helgen då jag inte hinner göra nåt med honom pga tävlingarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0