Hopphäst?!

Gårdagens löshoppning gick långt över förväntan. Han har inte hoppat sen treårstestet som faktiskt var en katastrof där han blev jättespänd, osäker och hade noll självförtroende. Det slutade med att han kraschade ett hinder och efter det blev han rädd och ville inte mer och de fick lägga ned hindret. 4-4 blev siffrorna då. Så jag hade inte så höga förväntningar på gårdagen, jag ville mest att han skulle slappna av och förstå att hoppning är kul och att han vågar! 
Han blir verkligen stor när han spänner upp sig! Sen är man ju inte sådär jättelång själv så han ser ju alltid större ut än vad han är när jag står bredvid. Han är faktiskt cirka 170. 

Jag förklarade för Johan vad som hände på treårs och han förstod honom direkt och jag tyckte verkligen han hanterade honom proffsigt. I början rusade han bara igenom men efter lite stöd från Johan så började han förstå att man kan våga titta och hoppa samtidigt. Sista sprången blev bra och han var lugn och sansad. Vi är med om två veckor igen och sen är det nog dags att börja skutta lite uppsuttet! Jag ville åka på detta för att han skulle få lite självförtroende och bli vän med hindrena igen. Om han ska visas på kvalitén i höst så måste han ju hoppa så vi kanske är med ett par gånger i vår också. Visst vore det kul om man kunde visa honom uppsuttet men det tänker jag inte göra själv, så om någon frivillig vill anmäla sig att träna lite hoppning i vår så varsågoda :) Jag kanske kan tänka mig att hoppa nån pay and jump på låg höjd men blir det lite högre är det nog bättre att nån som gillar hoppning tar vid. 

Kommentarer
Postat av: Ankie

Han har verkligen växt på sig och fått fin sida och fin gång, allt i ett. Turtjej som har honom ;)!!!

Svar: Jaa man ser ju inte riktigt det själv när man ser honom till vardags men Emeli som såg honom i våras tyckte också att han ändrat sig mycket! Känner mig mycket lyckligt lottad och min högsta önskan är att han får vara frisk och kry...
Emma

2012-10-09 @ 18:55:45
URL: http://ankiesen.blogg.se
Postat av: Jenny

Duktig Legobit!
Ska jag vara lite krass och generaliserande så är min känsla att det är snäppet lättare att få högre betyg vid löshoppning än vid uppsutten hoppning. Om du inte har några planer på att kvala honom som hopphäst till Flyinge så skulle jag rösta för löshoppning. (Vilket så klart ändå inte hindrar att Legobiten hoppas in uppsuttet på lagom bebishinder)

Svar: Ja så är det nog! Men det spelar ju inte så stor roll för mig vilka betyg han får i hoppning men det kommer säkerligen bli löshoppning ändå eftersom det kommer krävas en del hoppträning annars. Och man lägger nog hellre den tiden och pengarna på dressyrträning! Men hoppa kommer han ju få göra ändå :)
Emma

2012-10-09 @ 20:47:20
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0