Dubbelpass

Jag fick rida båda hästarna på dagens Maritha-träning eftersom Molle är krasslig. Inte mig emot, ett extra träningspass inför helgen kommer ju väl till pass. Vi började med lillen som var väldigt pigg idag! Svårt att stå still vid sadling och sparkade efter skydden. Han har kommit in i nån riktigt hata-skydd-period, speciellt om bootsen är på också (vilket de är vid transportåkning). Det är värst med de vita Catago som han får ha på träning. Jag tycker han ska vänja sig så han får helt enkelt ha dem och ogilla dem hur mycket han vill, han har ju inga problem att springa med dem sen, det är bara när han står still som han passar på att vara irriterad. Hur som, han var verkligen hur fin som helst idag! Stadig i formen från början och även om han var pigg så lyssnade han bra! Vi fick börja med lite kvarts framdelsvändning på en fyrkant för att börja lära in sidförande skänkel och det gick faktiskt riktigt bra. Tidigare när jag bara försökt flytta honom har han inte fattat nånting, men denna övning i skritt var super. Det var lite lättare undan vänster dock. Vi red lite volter i trav och i galoppen jobbade vi lite fattningar där vänster var bra och höger svårare. Där tar han inte riktigt hjälpen och springer in i galoppen, så det får vi öva på! Det märks att galoppen är jobbig för direkt efter är det som att bensinen börjar sina. Allt som allt är jag väldigt nöjd och han utvecklas verkligen från gång till gång trots att det känns som om jag knappt hinner rida emellan.

Det var bara att sitta av Lego och sitta upp på nästa eftersom Molle redan hade skrittat fram Zauron. Vi började med galoppen där vi först gjorde lite öppna omväxlande sluta på långsidan där han inte fick blir för lång utan skulle komma ihop sig. Red sedan en arbetspiruett åt vardera håll vilket fungerade bra och jag hann korrigera honom i tid när han försökte smita undan. Vi ville inte göra mer än så med piruetterna nu utan ville först och främst få bra känsla och jämna språng vilket är prio ett även på lördag, även om det innebär att de blir för stora. Sen skulle vi jobba lite serier eftersom det trasslade lite i söndags och nu körde Zauron sitt eget race. Fyrorna gick väl hyfsat men sen när vi skulle göra treorna ignorerade han helt min hjälp och det blev ingen serie alls. Fick bli arg på honom ett flertal gånger och han stressade upp sig men det löste inte problemet. Sen bytte vi varv (gjorde dem på långsidan) och helt plötsligt satte vi dem hur fint som helst. Knäpphäst! Får göra några på framridningen på lördag så att jag känner att det sitter! Vi avslutade med lite travslutor och tempoväxlingar där han måste komma tillbaka snabbade utan att falla på framdelen. Traven kändes bra idag och även formen överlag! Ska rida hemma imorgon och så tömkör vi på fredag så får vi hoppas att formen är toppad till på lördag!

Legobiten får vila imorgon men sen tror jag vi ska försöka hoppa lite uppsuttet och även tömköra framåt helgen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0