Marita 9/5

Var där i god tid och skrittade fram ordentligt. Gick bra att köra dit och Zauron kändes avspänd. Hann värma lite i trav innan Marita kom och sen diskuterade vi lite vad vi ville träna på och kom fram till att vi skulle jobba på formen och att få honom lite rundare. Han är ju alltid på tygeln och stadig men vi skulle vilja att han kommer igenom lite mer i kroppen och kommer upp med ryggen och blir rundare i överlinjen. Så vi fick jobba på volt och variera ställningen och också fortsätta jobba med högersidan där han inte riktigt ville släppa efter. Han kändes lite seg men jag antar att det var för att vi faktiskt kom åt honom och han fick jobba på ett litet annat sätt än vad han är van vid. Fick rida rakt fram på medellinjen i galopp och lägga volt och framförallt åt höger försökte han välta och trycka mot högerskänkeln så det var väldigt avslöjande. Red några slutor i galopp som gick jättebra när jag väl hade honom loss och rund. Gjorde även några piruetter som vi fick göra om ett par gånger och även här måste jag ha honom loss. Var lite svårt att få honom tillräckligt aktiv igår men annars så gick de okej. Avslutade med lite skolor i trav och de flöt på riktigt bra. Zauron kändes trött på slutet men vi fick iallafall igenom lite saker. Nu fick han ju vara lite lägre än vad han ska vara på tävling men vi kan inte rida den runda formen och samtidigt ha honom hög ännu, utan det får vi jobba successivt på hemma. Nästa pass är på fredag, då planerar jag att rida ganska kort men se till att känna av lösgjordheten och att han är kvick och framme för skänkeln.

Var ute imorse och red på Kiri. Nu är det lervälling igen i hagen så när jag var där igår kväll spolade jag bara av henne eftersom hon var blöt och lerig. Så det var skönt att komma ut på morgonen idag medan hon fortfarande var ren. Var ute i ca en timme och varvade trav och skritt. Hon kändes fin, lite spänd emellanåt men också väldigt avslappnad andra stunder, kunde sitta mycket på lång tygel vilket inte hör till vanligheterna med henne...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0