Lite mera trim

Red Zauron på banan igår. Efter lite uppvärmning började vi direkt med lite piruettjobb. Jobbade honom på en fyrkant i höger och det gick riktigt bra. Gjorde några halvpiruetter sedan och det kändes mycket bättre än sist och han väntade på mig. Till vänster gjorde jag också fyrkanten något varv och sedan några vändningar, där har jag nästan motsatt problem, måste samla mer och vända mer. Men även här funkade det bra. Jobbade inte så länge med detta, kanske 10 minuter, mest för att checka av lite grann. I höger vill han gärna samla för mycket och vända för mycket. Nåja så länge jag kommer ihåg vilken galopp jag har ska det nog lösa sig ;) Fortsatte med lite travarbete, öppnor innanför spåret och lite slutor på medellinjen och diagonalt. Inga problem här, kändes loss och jag kunde fokusera mer på formen och takten och få en mer aktiv trav. Lite skrittpaus igen och sen lite galoppjobb med enkla byten och byten såsom de ligger i B:4, funkade bra. Enkla byten har han alltid haft lätt för men nu kan jag verkligen sätta honom innan vilket inte gick förut för han orkade inte så de känns ännu bättre nu! Sen är det alltid svårt att få honom att skritta avslappnat och rent mellan men han skrittar iallafall... Avslutade med lite serier som funkade fint! Gjorde också en travökning mitt i passet som kändes hur bra som helst, han har blivit starkare även här och orkar länga sig lite till med bibehållen takt! Totalt red vi ca 55 minuter idag inklusive fram och avskrittning.

Efter Zaurons motionering åkte vi med lillen till Tutis för lite löshoppning! Han var jätteduktig, gick snabbt och lasta (förra gången krånglade han lite) och fick träna på att stå lite när vi kom fram eftersom det inte var vår tur riktigt än. Han stod och trampade lite men ingen fara på taket. (Fanns dem som var värre..) Var rätt mycket liv utanför med hästar som sparkade i transporten, hästar som gnäggade och hästar som leddes på parkeringen, så tycker han var rätt duktig ändå. Hoppningen gick galant, han var lite lugnare än förra gången så han fick jobba lite högre höjder. Hoppade fint igår och Johan fortsätter berömma honom och tycker att han är snygg! Och det är han verkligen, även om han inte är så stor! Han är ju fortfarande rejält överbyggd, ska bli spännande att se honom efter sommarbetet. I höst ska han också ridas in så det blir spännande och se hur det går, antagligen bra, han är så cool den hästen. :)

Kommentarer
Postat av: astrid

Hej! Pratade med dig för ett tag sen om olika stall. Du hade flyttat från Hagelstena till tuthammaren för att de var ute längre där va? Hur länge går de ute ungefär? Går alla två och två eller kan man ha dem själva om man vill? Hehe, det är mycket velande här, men det ser jättefint ut på Tuthammaren, återstår bara att se om man kan få ngn plats!

2012-03-29 @ 10:41:21
URL: http://qpintraining.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0