Tre hästar motionerade idag

Och det vackra vintervädret håller i sig, gillart!
 
Fick med mig Pär ut idag så vi lasta in Legolas och åkte till Åby. Som vanligt var han väldigt laddad när vi skulle sadla och tyckte det var asjobbigt att stå still. Men min kära sambo är ju en riktig hästkarl numera så han hanterar honom bra så han fick gott stå still utan att bängla och hålla på. Väldigt pigg såklart när jag kommit upp, fick trava av honom en 5-10 minuter innan han coolade ner och började lyssna. Men han är otroligt snäll, han bockar inte, han busar inte, han bara springer och vill få ur sin energi. Så försöker mest svänga och ta halvhalter och prova på lite olika vägar för att sysselsätta honom. Pär la sedan ut fyra travbommar som vi skulle ta oss över. Legolas tyckte dem var läskiga så det tog ett par gånger innan vi kunde trava rakt över i jämnt tempo. Antingen försökte han smita på sidan eller så sprang han fort över :) Fick iallafall till ett par gånger då det gick bra och han lyssnade på mig. Vi avslutade med lite galopp i varierat tempo och både rakt och böjt spår. Han kändes fin idag och jag är så glad för honom!
Passade på att ta nya exteriörbilder! Cirka en månad sen senast, han är mycket rundare nu över halsen, ryggen och rumpan så lite muskler har det allt hunnit bli :) 
 
 
Väl hemma igen (efter en korv på Statoil och Legolas fick träna på att stå i trailern vilket han gjorde super med bara en gnäggning i protest), så bytte vi ut en svart mot två nya svarta. Nämligen Julle och Zauron. Pär har inte ridit på ungefär ett år och innan dess ungefär 15 år, så vi började med Julle och Pär på ridbanan där vi kollade av lite styrning och tempo. Det funkade fint så jag sadlade på Zauron och så tog vi en liten tur bort till trädan där vi både skrittade och travade. Supermysigt även om det var lite kyligt. :)
 
Imorgon blir det vila för lillgrabben! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0