Bottennapp

Ja, så kan man sammanfatta dagens tävling. Zauron kändes inte riktigt som vanligt redan på framridningen, kändes som om han fastnade ibland i underlaget och det hände flera gånger att han inte tog hjälpen framförallt i bytena. Han brukar inte reagera så mkt på underlag förutom om det är väldigt djupt och det var det inte på framridningen så jag vet inte vad det var. Hur som helst, tänkte att det kanske skulle bli bättre på tävlingsbanan som var ute med annat underlag, men där tog jag fel. Den var ganska djup och redan efter något varv där inne började Zauron stå emot och jag fick kämpa mig igenom hela programmet. Travökningarna var hackiga och ojämna, ena piruetten blev väldigt stor då jag kände att jag inte skulle få runt honom annars. Han fick korsgalopp (!) i hörnet efter så bytet därefter blev pannkaka. Dock blev höger piruett ganska bra. Första serien fick jag verkligen trycka fram bytena men vi satte den men i andra tog han inte hjälpen i andra bytet så där blev det miss igen. Galoppökningen saknade energi och jag hade nog gett upp hoppet lite då. Trodde jag skulle sluta på 55% för det kändes verkligen gräsligt och om man jämför med Falun så var det mil ifrån så bra som han gick då. Men vi fick ihop 58,4 % och hade faktiskt en hel del sjuor trots detta och fick kommentarerna, Elegant häst, elegant ekipage och flott häst från de tre domarna så de gillade uppenbarligen honom ändå =) Och vi kom inte sist trots att konkurrensen var den bästa vi mött, krävdes mer än 68 % för att nå placering och duktiga Lollo och Alex knep den sista placeringen, stort grattis!!


Nej, denna tävling sopar vi under mattan och hoppas att det bara var underlaget och att Zauron snart är tillbaka i vanlig form. Fick förfrågan att rida första omgången i div 1 den 25e eftersom de saknade en ryttare. Vet dock inte om jag har lust att rida, ska fundera under dagen så får vi se.


Idag ska vi prova med lite tömkörning för Legolas för första gången, tanken är att Molle ska jobba honom några gånger på töm när jag åker till Rhodos i slutet av augusti :) Ska bli spännande och se vad han säger om det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0