Det går bra nu...

Börjar från i fredags som var sista passet innan tävlingen. Vi åkte till Tutis för att rida igenom MsvA:1 och känna på vägarna och programmet ordentligt! Zauron kändes fin, inte så mycket tryck men jag fokuserade på att få till rörelserna bra istället, det är så jag kommer rida på söndag också eftersom det är första starten. Känner att både jag och han behöver lite mer rutin i den här klassen innan jag kommer våga rida på och ihop lite mer. Inte för att jag kommer mesrida på söndag men vi kommer satsa på att ta oss runt :P Hur som helst, programmet kändes bra, höger galoppsluta lite rak och piruetterna lite stora och höger blev alldeles för rak och han kastade sig runt. Men vi gjorde om och då gick det bättre. Piruetter är verkligen svårt. Det är så mycket som måste vara på plats! Både böjning, samling, formen, jag måste sitta rätt, jag får inte bli fast i handen osv. Om nånting av det strular så blir det pannkaka, så det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Zauron fick iallafall en lugn helg med ett hoppass och två tömkörningspass då jag jobbade hela påskhelgen och han var riktigt laddad när vi lastade ur igår. Men så blåste det och regnade på tvären också. Han coolade ner väl inne i ridhuset och kändes loss och framme för hjälperna där. Inne på banan blev han först rädd då två barn kom springandes på läktaren viftandes med två blåa sittdynor men efter en tillsägning från speakern så försvann barnen och Zauron är ju Zauron så han tyckte inte det var så mycket mer med det och slappnade av igen. Tittade lite uppe vid domaren men det släppte också efter nåt varv därnere. Programmet då? Jo det flöt på bra, lite öppen i formen i öppnorna och ryggningen blev lite tidig. Galoppen gick bra, enkla byten var bättre än på Strömsholm men inte så som vi kan göra dem. Bytena satt där de skulle förutom ett där jag var sen på hjälpen och han bytte ett språng efter. Var lite nervös för poängen eftersom Anna-Britta som dömde hade ganska lågt på oss i höstas när vi ändå tyckte han gjorde en bra runda men idag fick vi betalt! 64,3 % och det slutade i en femteplacering! Nöjd med placeringen och poängen men vi kan såklart göra lite bättre. På söndag är det dags för MsvA:1, idag går Zauron med Molle på ryggen för Maritha och sen kommer jag rida ett pass på fredag. Däremellan blir det nog vila och tömkörning skulle jag tro. Startar fyra från slutet så det blir kvällsstart, passar mig bra eftersom jag måste plugga och hinna med Kiri också.

Kiri förresten, trivs ypperligt i sitt nya stall och nu har hon fått gå ut med sina hagkompisar och hon har skaffat sig en ny bästis. Hon har varit jättesnäll att skritta ut på och känns avslappnad rent allmänt. Hon har varit väldigt brunstig, har fått en snygg kille bredvid och en mittemot som hon försöker charma :P Hon fick vila igår och bara skrota i hagen men ikväll ska hon få komma ut och röra på sig igen, hoppas regnet håller sig borta bara...

Kommentarer
Postat av: Helen

Kul att det går så bra, grattis!!:)

Håller tummarna på söndag!

2012-04-11 @ 09:48:52
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Jenny

Grattis!

Och så skönt att Kiri sköter sig!

2012-04-11 @ 21:17:02
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0