Bra början på tävlingsåret 2012

Igår runt 18-tiden rullade vi iväg till Strömsholm för årets första start, en MsvB:4. Det var 15 starter bara så en ganska liten tävling och konkurrensen var på pappret inte så hård som den kan vara på den här nivån. Skulle starta 20.47 så jag satt upp strax efter 20 för framridning. Rider aldrig fram särskilt länge på Zauron, han brukar alltid vara med på noterna så då spar jag hellre på energin till banan. Han brukar iofs aldrig bli trött men hellre att han är lite för på. Han kändes väldigt avslappnad från början och till och med lite loj, lyssnade inte riktigt så snabbt som han brukar. Så vi gjorde lite tempoväxlingar och övergångar sen var han med mig igen. Red igenom lite skolor i trav och lite byten och enkla byten och avslutade med lite ökningar i trav och galopp. En väldig enkel framridning, mest checka av och att han känns mjuk och framme för hjälperna. Inne på banan blev han lite spänd, men det släppte efter något varv. Travprogrammet flöt på bra, inga missar där! Tyvärr red jag fel på skritten, får skylla på att jag är lite ringrostig. Skrittpiruetterna blev bra och mellanskritten höll han sig avspänd och kändes som om han skrittade rent. Första enkla byten lyssnade han inte tillbaka och vi fick trav in, men sedan satt allting i galoppen förutom att jag lyckades med att lägga båda bytena på kortsidan ett språng för sent, hann inte riktigt bli klar själv i tid. Men det får vi också skylla på ringrostigheten. Hur som helst, ett bra program överlag som reds på säkerhet men saknade det lilla extra och det kändes att vi hade varit borta från banan ett tag. Vi skrapade ihop drygt 63% och det räckte faktiskt till seger!! Skönt att få börja året på det sättet, dessutom kändes det ju värt att åka till Strömsholm så sent en vardag! Duktiga Zauron! Nu laddar vi om inför Enköping den 10e och 15e. Sen blir det lite lugnt några veckor. Ska försöka rida på fredag sen får Molle slipa på formen i helgen och måndag för jag jobbar de dagarna. Inte den bästa uppladdningen inför tisdag men det stora målet är ju söndagen och debuten i MsvA:1!!!

Kommentarer
Postat av: Helen

Grattis till den fina årsdebuten!:)

2012-04-03 @ 10:31:16
URL: http://frokenrick.blogg.se/
Postat av: Jenny

Duktiga! Får se om jag kanske kan komma till Enköping den 15:e och kika på er, skulle vara roligt!

2012-04-03 @ 19:52:02
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0