Inställd träning

Det var löshoppning igår på Tutis så det blev ingen träning för Ylva. Tråkigt men jag ska försöka komma ihåg hur jag ska rida ändå på söndag! Ska trimma lite på lördag tänkte jag och idag går Zauron för Maritha med Molle. Börjar bli sugen på StGeorg nu till våren! Vore himla kul! Det är piruetterna som måste till, men det tror jag kommer komma. Zauron är lite rolig på det viset, bara han har fattat hur han ska göra så brukar han kunna det sen. Ingen häst man behöver nöta på och det gillar jag. Då kan man koncentrera sig på finslip istället. Svårast just nu är att vända till vänster, men det är som vanligt högerbogen som spökar och vill titta ut. När jag började rida honom tyckte jag ändå att han var ganska liksidig, men det är som att ju högre nivå man tränar och tävlar på desto mer märks olikheterna. Men det är väl så, det är inte lätt att få en häst helt liksidig utan det kommer nog alltid vara nåt som är lite jobbigare än det andra. Sen är det ju så att hon däruppe på kanske inte alltid rider lika åt höger som vänster. Vet med mig själv att jag har svårare att vrida om höften till höger och vill gärna lägga tyngden i stigbygeln på utsidan av högerfoten samt att högerskänkeln har tendens till att åka upp när jag ska använda den. Men insikt är väl det första steget till förbättring åtminstone :) Upptill tror jag att jag är ganska liksidig, dock kan jag bli lite stark i högerhanden, men det hänger ju ihop med att jag inte använder min högerskänkel korrekt. Sen nu när jag sitter och skrittar på Kiri har jag märkt att jag börjar säcka ihop lite och det är inte bra och det smittar av sig när jag rider Zauron. Plus att man sitter mycket vid datorn i skolan och då blir det inte heller direkt en atletisk hållning. Nej bak med axlarna och fram med bröstet ska det ju vara! Det är bara konstatera att man aldrig blir fullärd utan det handlar mer om att försöka identifiera sina problem och påminna sig själv om dem varje gång man rider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0