Lugn helg

Det har varit så himla skönt höstväder i helgen. När det är sånt väder kan man verkligen njuta av hösten. Idag är det dock tillbaka till det vanliga grå och trista.. :( Hur som helst, jag har inte gjort många knop i helgen. Har varit rätt slapp och inte jobbat på mitt projekt till skolan som jag borde utan mest gjort ingenting. Men det kan vara skönt ibland också! Pär har varit snäll och följt med till stallet båda dagarna och gått med på Kiris och min skrittrunda. I lördags fick hon inget lugnande och hon var tokpigg och spänd. Skötte sig jättebra trots detta, men det är skönare för matte när hästen kan slappna av. Så igår fick hon en liten sked och hon var betydligt mer avspänd och kunde skritta på långa tyglar flera sträckor. En hel del bilar ute igår, men fan vad en del kör som idioter! Kan nog klassa Kiri som helt trafiksäker med tanke på vad vi mött och i vilken hastighet. Några saktar ner och håller ut jättebra, men en del kör ju förbi som om de inte ens sett oss. (och jag har ändå en gul reflexväst på mig, går inte at missa!!) Blåser på i 90km/h typ.. Galet. Undrar om de vill ha min eller min hästs död på samvetet..??? Eller som Jenny sa, undrar om de skulle köra lika fort om det gick en älg längs vägrenen. Fattar inte att folk inte har vett i huvudet. Visst att alla inte vet hur hästar reagera, men om man inte vet, borde man inte vara extra försiktig då? Jag blir så irriterad. Nu är ju Kiri så himla duktig med bilarna, men hon kan ju faktiskt reagera på andra saker och då kan vi vara mitt ute i vägen rätt vad det är. Nu tycker säkert en del att man inte ska rida på vägen om hästen inte är 100 % säker, men vilken häst är det? Ska vi ryttare behöva hålla oss undan, bara för att bilförare inte kan visa hänsyn? Nej, skäms på er bilförare som inte kan offra er och sakta ner farten, jag lovar er, ni vill inte ha 600kg häst i vindrutan!

Kommentarer
Postat av: Ankie

Nej de kan nog inte vara 100 % trafiksäkra, det går inte. Det handlar ju som sagt om vad som händer runt omkring också. Hästarna fattar ju inte att de inte ska hoppa ut framför en bil om det är något som skrämmer dem i diket typ en hare som far iväg. Precis som att bilförare automatiskt väjjer om en hare springer ut framför bilen. Jag har några hatbilar på vår asfaltsväg som jag börjat rida ut framför för att få dem att förstå och sen när de saktat ner verkligen tacksamt vinka till dem. Får se om de förstår till slut....

2011-10-19 @ 11:03:49
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Bambi

Jag har samma problem. När jag är ute och går med Leo har han på sig ett reflextäcke och jag reflexväst plus blinkande lampor både frammåt och bakåt. Ändå kör en del som idioter. Någon gång stannade faktiskt en bil efter att han körde förbi oss jättefort och jag hade viftat åt honom att sakta ned. "oj jag såg er inte" Hur kan man missa oss när vi har mer reflexer än vägjobbarna? Jag önskar att vi inte behövde gå på vägen, men vart ska man annars ta vägen om man måste gå på hårt underlag? Man funderar på att ta regnummret på de som kör som värst och skicka ett utdrag från körkortsboken hem till dem sen där det står hur man ska köra förbi hästar. Kanske med ett tillägg hur mycket min häst väger och vad som händer om han hamnar i vindrutan på bilen. Även om de inte bryr sig om mig och min häst kanske de bryr sig om sitt liv och sin bil...

2011-10-19 @ 11:30:45
URL: http://bambisens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0