Skritt och hovis

Igår så red jag Kiri igen efter vet.besöket. Linade henne lite först, för att se hur hon såg ut med den nya sulan. Första varvet såg hon halt ut, men sen var det som om hon kom på att det inte gjorde ont längre och då rörde hon sig mycket bättre. Kanske inte 100 %, men vi skulle ju avvakta i två veckor, så det kanske tar ett tag innan det blir helt bra. Så jag jobbade henne mest i skritt, travade bara lite grann för att känna hur hon kändes uppifrån, och hon känns även bättre här. Gjorde lite skänkelvikningar i skritt, samt lite växlingar i tempo och form och sedan också lite Kyras ABC som jag beskrev i förra inlägget! Gick också på åttvolt och koncentrerade mig på att hon skulle acceptera bettet och böja och ställa ordentligt. Detta funkade bra, i slutet var hon fin och stadig i formen, den brukar vara lite upp och ner just i skritten. Så om vi fortsätter såhär i två veckor, kommer hon säkert vara väldigt fin när vi kan börja sätta igång sen! Skrittarbete är jättebra, men ibland glömmer jag bort att man faktiskt kan jobba hästen i skritt. Framförallt är det ju bra med unghästar som man inte kan rida så långa pass på, i skritten nöter man ju inte på hästen på samma sätt!

Kiri blev sen också skodd på resterande ben, och idag var hon faktiskt jätteduktig på att stå still. Från början var hon hemsk, ryckte i alla ben och hoppade omkring. Som tur är har jag en jättebra hovis som är lång och stark och har tålamod. Bara höger bak som hon ryckte i, men det är mest för att hon har lite dålig balans, märks att hon tycker det är jobbigt att bara balansera på vänster bak. Det är inte lätt att vara fyra år, dåligt med muskler och långa, vingliga ben! Dessutom upptäckte vi förra gången att det är alltid när han knackar och gör ljud som hon börjar. Så numera kör vi bomull i öronen och då är hon mycket mera avslappnad! Tänk så enkelt det kan vara ibland!

Ikväll är det tävling med Zauron! 16.36 startar vi, så håll alla tummar för att det går bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0