Promenad i solen

Igår var ännu en dag med fantastisk sol och vårvärme. Jag och Pär var ute och promenerade en stund med Kiri, Pär hade sina föräldrars hund med sig som tyckte Kiri var lite stor och läskig så han skällde som en tok när han såg henne första gången. Som tur är är inte Kiri ett dugg hundrädd utan hon tittade mest på honom och undrade vad han höll på med. Hon fick ganska snällt idag, men fick några ryck som vanligt där hon ska hoppa och studsa, suck! Borde ut och gå med henne mycket mer och träna lydnad och gå fot, men så ska man ha tid med det också. Vi tränade iallafall mycket på att hon skulle gå i mitt tempo samt göra halt och rygga när jag ville. Funkade ganska bra, men så ibland tappar hon fokus och eller hör nåt ljud och vips så hoppar hon rakt upp och framåt. Men men, bara träna vidare, nån dag kanske hon lär sig. Är sugen på att träna henne lös i ridhuset, men då måste man ju se till att vara där när ingen annan är där, vilket innebär sent någon kväll, typ efter 9... Kanske ska prova det, vore kul!! En annan idé jag har är att ta med mig lite godis på promenaderna, tror inte riktigt hon förstår skillnaden mellan rätt och fel ibland, att berömma med rösten är nog inte tillräckligt. Vi får prova helt enkelt och se vad som händer.

Imorgon är det programridning på Tuthammar för Roger, halv 6 rider jag, LA:4. det blir bra att få rida igenom det programmet inför helgen och känna vad som funkar och vad som inte funkar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0