tiden går för snabbt

Och jag hinner/orkar inte uppdatera här.. Iofs har det inte hänt så mkt spännande saker heller. Red Zauron i helgen eftersom Molle var på strömsholm. Red ut en sväng på lördagen med Karin och Sam, Zauron var jättepigg och tränade ökad trav ute runt åkern, gick inte att få stopp, haha! Sen galopperade vi lite på trädan, var supervarmt och båda hästarna fick bada i svalt vatten efteråt vilket de verkade tycka var riktigt skönt! I söndags red jag på banan, lite dammigt och hårt. Red i mina nya stövlar som jag inte ridit in än, måste verkligen ta tag i det där, så ridningen blev sådär. Kan inte riktigt komma åt honom eftersom benen är rätt stela och har svårt att trampa ner hälen. Men det är väl bara plåga sig ett tag så blir de nog bra.. I måndags red vi för Roggan som var väldigt bekymrad över vår senaste start som ju han dömde. Han tyckte Zauron hade tagit över för mycket och att jag blev för passiv. Och visst kan jag hålla med, MEN han brukar inte vara så spänd och jag blev nog lite överraskad själv och dessutom var han ju känslig att om jag hade gått på honom hade vi nog fått ännu flera missar. Han brukar ju slappna av om man bara väntar ut det, men denna gång funkade inte det.. Vi får se hur han beter sig på nästa tävling helt enkelt, tror inte det är nåt han har börjat med, skulle bli mkt förvånad då.. Vi fick iallafall en riktig genomkörare, fick rida som en tok men han blev jättefin sen. Avslutade med att rida igenom B:4 som gick riktigt bra. Alla byten blev jättebra och allt satt som en smäck. Ska bara få till det på tävling också..

Lite nytt om Kiri då. Jag har pratat med min veterinär och jag får skritta uppsuttet om jag vill Dessutom så är det mindre än 5 månader kvar nu, eftersom hon vilade hela maj och skrittades då, så kan vi räkna fram lite snabbare :) Så nu kör vi 15 min om dagen i juni ut och sedan 20 min i juli och sedan öka 5min i veckan. Om hon inte höll sig lugn kunde jag få recept på lugnande men ska prova att skritta lite uppsuttet nu och få se om det inte är bättre. Hon går snällt för det mesta men hon är på hugget och reagerar på minsta lilla så då hoppar hon iväg och studsar lite. Lite lättare att få fatt på henne när man sitter på och hinna reagera innan hon hoppar iväg. Så räknat från maj blir det alltså i början av november som vi åker in på rörelsekontroll och är hon ren får vi börja trava då. Provade att skritta igår, för första gången på en månad utan sadel eller ryttare. men det gick bra, sadlingen var inga problem (hon har sadeltvång som dock börjar släppa), uppsittningen tog ett tag men inte så farligt. Hon var inte hetsig som hon kan bli, utan gick mest iväg och då började jag om bara, så till slut kunde jag sitta upp och hon stod still. Sen var hon riktigt taggad när vi red iväg och vi övade ofrivilligt på lite passage bort på vägen. Tror hon kommer ha väldigt lätt för det sen när det är dags (!) Efter ett tag kunde hon skritta om än något spänt. Red bara runt utebanan tre varv eftersom hon var spänd och ville inte riskera något. Hon studsade iväg 2 gånger men det var inte värre än att jag hann reagera och hon var tillbaka rätt så snart. Summa summarum tror jag skritt uppsuttet är en bra metod, kanske inte varje dag, men åtminstone ett par dagar i veckan.

Kommentarer
Postat av: Ankie

Det är alldeles för många hästar i min närhet som har sådana där äckliga ligamentsskador, nu får det vara nog! Hoppas det går bra med skrittandet! kramar

2011-06-10 @ 14:33:49
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tröttnar du på skrittande finns det en Kiri-släktning på nära håll vars matte säkert gärna vill ha lite ridledigt i sommaar ;)



Fö så får jag hem mina nya ridstövlar inom några dagar, har redan ångest över hur "inridandet" skall gå...

2011-06-10 @ 22:40:51
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0