Tips!

Hittade en intressant artikel på Hippson om hur ryttares nervositet påverkar hästen.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/forskningskollen-nervos-ryttare-nervos-hast.htm

Tänkvärt för de som alltid har spända hästar på tävling, kan det vara så att ryttaren själv är spänd och nervös och därför blir också hästen detsamma? Troligtvis så är chansen också större om man har en häst med mycket nerv, och därmed drar jag slutsatsen att om man blir väldigt nervös själv på tävling, bör man se till att köpa en häst som har ett lugnt och stabilt psyke. Det är så tråkigt när spändhet och nervositet ska förstöra en tävling.

SJälv tror jag inte att jag har detta problem, då jag alltid är rätt lugn på tävling, kanske lite för lugn ibland, därför skulle jag nog behöva en häst som själv taggar till så jag istället kan få den att hamna på en lagom nivå. Återstår och se hur Kiri kommer vara på tävling. Nånting säger mig att hon troligtvis inte kommer vara så spänd eller rädd, utan snarare tycka det är kul. Hon är alltid mycket mera på när vi åker iväg till Åby och tränar än när vi rider hemma. Tror hon gillar när det händer nånting kul i vardagen!

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Jag tror definitivt att hästen påverkas massor av om ryttaren är spänd och nervös. Och att det lätt blir en ond cirkel. Om ryttaren är spänd, blir hästen spänd och då blir ryttaren ännu mer spänd för den märker att hästen är det.

2011-02-18 @ 11:39:53
URL: http://victorybiking.blogspot.com
Postat av: Amanda

Hej,

Fin blogg!

Allt bra?

kram

2011-02-18 @ 12:14:46
URL: http://raspberrykisses.blogg.se/
Postat av: Emma

SV Amanda: Tack så mycket :)

2011-02-19 @ 19:22:33
URL: http://emmabstrom.blogg.se/
Postat av: Bella Granswed

Klockrent inlägg! Exakt mitt och Vovvas problem! Fin blogg lycka till med Kiri nu. Skönt att hon verkar bra igen...

2011-03-03 @ 22:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0