Gör ett nytt försök att uppdatera bloggen

Dålig uppdatering här, men min ursäkt får vara brist på inspiration kombinerat med mycket att göra i skolan. Hur som helst, hästarna går bra. Gjorde ett mindre lyckat pass med Zauron förra veckan, då vi konstaterade att han nog var vass i munnen, för han betedde sig märkligt när man tog i tygeln. Och visst hade han lite sår på insidan, så på tisdag ska han få åka in och få det åtgärdat. Red honom i tisdags på kandar och då var han mycket bättre, kanske för att man knappt behöver ta i honom med det. Men till och med de enkla bytena som vi kämpat med funkade jättebra, behövde bara sitta till och så lyssnade han. Vi är nu anmälda som reserv till den 19e då BRF har tävlingar, och jag hoppas verkligen vi kommer med eftersom BRF är min nya hemmaklubb och allt. Måste bara tillägga att ny systemet med "först till kvarn"-anmälan i TDB måste vara det sämsta jag nånsin sett. Visst måste vi få bukt med att folk blir bortlottade, men som det är nu får man ju knappt en chans att anmäla sig ens, eftersom alla kastar sig över att anmäla i samma sekund som TDB öppnar tävlingen.. Suck.. Tycker de borde lägga in en funktion i systemet som automatiskt lottar bort när tävlingen stänger anmälan, samt håller koll på om man blivit bortlottad mer en 1gång i rad och på så vis kommer man med till nästa tävling. Det kan väl inte vara så svårt...??! Tror det kommer ändras till nästa år, verkar vara många som irriterar sig på detta...

Kiri då? Jodå hon går väl framåt också. Red för Maritha i tisdags och först var hon jättekonstig, stum i munnen och lite sadeltvångs-syndrom med ner med huvudet och skjuta rygg. Efter ett tag upptäckte matte att hon spänt nosremmen (har aachengrimma) innanför bettet på ena sidan! Inte konstigt att hästen tyckte kändes konstigt och inte gick och svänga i vänster varv! Var lite mörkt i transporten så jag såg väl inte vad jag gjorde riktigt. Hur som helst, när vi rättat till utrustningen gick hon mycket bättre. Dock var hon fortfarande lite hoppig och studsig, men det har hon ju varit på sista tiden. Försöker när hon har läge att busa lite, det är väl lite unghästtrots, men så länge jag sitter kvar tycker jag inte det är så farligt. Fick tom beröm av Maritha för hur jag hanterar situationerna när hon busar, och hon sa att det var mig man skulle skicka busiga unghästar till. Tror inte det va?! Min egen räcker bra till, helst rider jag hästar som befinner sig med hovarna på marken. Anyhow, galoppen går framåt, fortfarande lite fort och obalanserat, men känner att jag börjar få mer och mer kontroll plus att Kiri orkar lite mera nu. Det tåls att jobba vidare med helt klart. Traven är så himla fin, det finns hur mycket som helst i henne och hon har inga problem att länga sig, fick tom länga henne på volt sist, och det fixade hon galant. Intressant hur en häst kan vara så obalanserad med en växel i galoppen men ha sån fantastisk balans och register i traven. Men det har väl med styrka och göra, längtar tills snön försvinner så man kan galoppera lite ute. Just nu blir det mest trav och skritt. Skulle behöva rida henne lite rakt fram i galoppen och kunna träna lite tempoväxlingar. Det är så svårt i ridhuset när man hela tiden måste svänga!

Kiri har också fått hoppa lite med Karro. Det har gått jättebra, dock har vi hållt oss till kryss med hjälpbom och på ca 50cm. Men hon tycker det är superkul och bjuder framåt och har inte stannat en enda gång!! Nästa gång ska vi nog prova att ha två hinder i följd!

Mina nya stövlar har kommit också! Dock ligger de kvar i kartongen, måste gå in dem lite innan jag kan rida i dem. Men tar fram dem och beundrar dem ibland ;)
Avslutar med lite + och - för senaste tiden:
+ Kiri och den ridkänslan hon ger ibland
+Zauron för han är så otroligt välriden och har lätt för allt! Längtar tills tävlingsstart!
+ Kiri för att hon är så snäll att lasta och köra trots sin ålder
+Mina nya stövlar, mycket snyggare än mina gamla slitna!
- TDB:s anmälningssystem!!!!
-Kiris bus, inväntar den dagen jag flyger av med huvudet före
-Vintern och snön, kul med några extra decimeter idag.. (nej)


Kommentarer
Postat av: ellan

fin häst =)

2011-02-11 @ 14:12:52
URL: http://ellybell.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack så mycket!! :)

2011-02-12 @ 18:48:00
URL: http://emmabstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0