Stallet x2

Idag åkte jag ut dubbla gånger till stallet, händer väldigt sällan, eftersom man inte behöver åka mer än en gång per dag plus att det kostar ju i bensin att sitta och åka. Hade utsläppet imorse, lite smått kaos efter nattens storm. Ingen ström = alla höautomater i hagarna hade löst ut och mycket hö hade blåst sin väg. Fick sätta på hästarna täcken i halvmörkret och släppa ut dem. Det blåste lite fortfarande men inte alls som det gjort så de fick komma ut som vanligt. Kiris päls var intorkad i svett, stackarn, hon hade antagligen farit runt i boxen större delen av natten. Hon står ju vid två fönster och har en ventilationslucka ovanför som står och slår när det blåser kraftigt. Jag valde att inte rida eftersom hon hade haft en tuff natt, utan mockade i lite halvmörker och packade hö. Gick ju inte all fylla några automater pga strömavbrottet heller. Bestämde mig för att åka tillbaka ikväll, eftersom jag inte hade nåt annat för mig. Skulle egentligen åkt till Dalarna, men alla tåg dit var inställda så det fick vara. Så jag åkte ut och spolade ben och hovar, tvättade svansen, borstade och ryktade. Sedan mös vi i boxen i säkert en halvtimme. Hon är så otroligt gosig. Man kan bara stå och klappa på henne eller hålla huvudet vid hennes mule och hon tycker det är så mysigt så. Hon är en riktig gos-häst! Fast det bästa är när man kliar henne, kan i princip klia var som helst och det är såå skönt tycker hon. Kliar gärna tillbaka om hon kan också :) Imorrn blir det lite ridning igen, skulle gärna komma igång och tömköra henne, men jag vågar inte riktigt nu. Hon är så explosiv ibland och det kan vara svårt att hålla sig bara runt fyrkanten och på raka spår med en halvgalen häst. Det får vänta tills hon är helt igång känner jag, sen får Molle komma ut och hjälpa mig. Hon börjar däremot nästan bli lite tjock nu, första gången nånsin. Fast hon är också mycket rundare över rumpan och ryggen och börjar komma lite på halsen också, så hon behövde nog gå upp lite i vikt. Men får hålla lite koll nu, eventuellt dra ner lite på protein plus som hon får. Kanske kan gå över helt på havre snart, hon har aldrig varit särskilt känslig för havre ändå. Tänkte köra på året ut med två-minuters intervaller nu, sen går jag över på fem. Har inte kommit upp i 15, men har ändå kört i två månader med dessa intervaller och är uppe i 13 nu. Jag kunde öka en varannan dag, så vi har ändå tagit det lite lugnare än vad vi fick. Hon börjar tycka det är ett riktigt tråkigt upplägg med alla dessa skrittpauser och jag vill inte döda hennes arbetsvilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0