Knas-Fia!

Ja, det var Kiri idag. Red ut med Åsa och Pistage, Pistage är ju en lugn herre som tar det mesta med ro så det trodde man ju skulle vara bra för Kiri. Det började ganska bra, red Låta-vägen bortåt, Kiri fick några ryck och provade att backa ner i diket och vägra gå men med lite draghjälp från Pistage kom vi vidare iallafall. Hon har verkligen fått dåliga minnen av den där vägen. Kossorna spökar i hennes huvud. Vi travade lite efter gården eftersom Kiri gick lite med handbromsen i. Och två gånger fick hon spel, kastar sig framåt, bockar (tror jag, eller om hon bara hoppar rakt upp, rakt ner) och satte även lite fart på Pistage som också började skutta. Det gick bra som tur var, båda lugnade ned sig och vi kunde trava vidare även om jag fick vara på min vakt. På bilvägen skötte hon sig, gick före Pistage största delen och höll sig på mattan. När vi sedan vände hemåt mellan åkrarna så stannade jag för att vänta in Pistage som kommit lite efter. Kände på mig att hon skulle få ryck när han närmade sig (hon är väldigt otålig att stå still), och hon kastar sig iväg som en tok igen och även denna gång händer Pistage på. Tur att man har bra balans på den där tokdamen säger jag bara. Efter detta så blev Pistage väldigt på tårna så han satte lite mera fart på Kiri som skuttade iväg några gånger till. Suck.. Dessa hästar. Antar att de blir väldigt laddade nu när de bara går i grushagarna och inte rör på sig på dagarna (Kiri har ju gjort det senaste halvåret, men Pistage har ju bara gått nu när det varit lerigt), plus att det är lite kallare ute. Vi satt båda kvar och kom hem utan problem, men båda var rätt på tårna hela vägen hem. Och ingen av dem såg trött ut när vi kom hem, de hade nog behövt galoppera av sig lite.. Men det dröjer lite innan Kiri får göra det =/... Nu är vi uppe i 2x10 min och vi ska ju upp i 15. Sen blir det en månad till med fem-minutersintervaller, sen kan jag prova en större hage.

Imorrn ska vi rida ut med Jenny och Disa, det har ju gått bra alla gånger hittills, DIsa brukar vara rätt obrydd om vad Kiri hittar på, så vi får hoppas att det går bättre imorgon Det var inte bra för henne med nån som hänger på, hon behöver ju lära sig att man inte gör så... Måndag får hon vila eftersom hon har gått fyra dagar i rad då.

Jag och Pär var också ut till Molle idag och Pär fick rida på Julle medan jag red Zauron på trädan. Pär tyckte det var kul, dock höll han på trilla av när Julle hade bockat med honom! haha, det var det ingen som trodde Julle skulle göra. Han hade tydligen snubblat och sen bockat efter det. Men Pär satt kvar, han tydligen också bra balans, tror dock det får dröja innan han får prova Kiri :P Zauron kändes fin, red bara ca 20 min, mest i galopp med fokus på en rund form. Lite byten i serier och piruettgalopp. Efter det tog Molle in Caligo och jag hängde lite på honom och satt även upp (barbacka). Inget konstigt tyckte han, reagerade inte alls när jag reste upp mig på honom. Det var lite otäckt tyckte han när vi skulle gå några steg, men det gick bra och han slappnade av igen och andra gången vi provade var han lugn och fin. Han är ju så bra storlek för att göra lite sånt här nu. Kommer nog inte bli några problem att rida in honom sen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0