En bra dag!

Igår var det vilodag för damen efter fyra dagar i rad, men idag var det dags igen. Pratade med Åsa och hon sa att hon hade fått smacka på henne imorse ut till hagen, morgontrött häst tydligen. Hade aldrig hänt förut, hon brukar alltid gå på bra när man leder henne (Ibland lite väl bra...). Red inne idag och hon var inte alls trött i ridningen vilket var skönt! Hon var alldeles lagom och hon orkade alla elva intervaller utan bensinstopp eller tuggummiben. Hon var fin och stadig i formen, lätt i handen och tog hjälperna bra. Inte alls lika seg i skritten som hon har varit, det var bara ibland som jag fick påminna henne. Fortsätter att göra övergångarna med helt lätta tyglar när jag sätter igång och det har blivit mycket bättre. Hon är visserligen inte på tygeln men hon svarar direkt. Så ska fortsätta jobba henne så, så får vi se om vi får fatt på formen sen. Blev nog lite för bromsande i handen förut. På slutet kom det tre stycken in på läktaren som skulle hoppa när jag var klar, lite läskigt tyckte Kiri i början, har knappt varit nån på läktaren när jag ridit, men efter ett tag slappnade hon av och vi red förbi åt båda håll utan problem. Hon hade varit stökig och leda igår, man måste passera en annan häst som går in efter henne som brukar studsa runt i hagen och det gillar inte Kiri utan då blir hon också studsig och vill fara iväg. Så Vi bestämde att hon ska få byta hage, en där hon inte behöver passera några hästar plus att det är närmare stallet. Jag har oftast inga problem att leda henne, men det är lika bra så slipper det krångla för andra som ska ta in henne. Åsa skulle bara fixa så det blir högre staket (som hon haft nu) så hon inte kan hälsa på valacken som hamnar bredvid, eftersom hon är lite flaxig med frambenen när hon hälsar på nya hästar, dumt om hon fastnar i tråden.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad bra att ni får byta hage! När man står med delvis kollektiv skötsel tycker jag att det är bättre att hitta lösningar för att förenkla för alla som ska hantera ens häst än att alla ska "uppfostra" den. Sedan blir det ju iaf så att man sätter "regler" för hästarna när man leder dem, men jag tror du fattar vad jag menar :)

2011-12-13 @ 20:41:25
URL: http://blogg.jempa.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0