Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Så är det verkligen med unghäst.. I kontrast mot söndagens fina pass gick det inte alls bra att rida idag. Kiri bjöd inte framåt, blev väldigt låg i fram och kändes stundtals lite ojämn. Ett tag trodde jag nästan hon var halt! Men det enda Klara kunde se som var där samtidigt, var att hon såg lite stel ut i vänster bak, och det är ju ingen nyhet. Hon vill alltid trampa ut lite med vänster bak och inte riktigt spåra. Jag vet inte vad det var med henne, hon har ju gått så lugnt denna vecka och borde inte vara trött. En tanke kan vara att det är väldigt kallt, kanske gått mycket energi till att hålla värmen, en annan att hon varit brunstig nyligen, så kanske det kan vara en anledning. Hon var absolut inte varm eller tjock i nåt ben iallafall och verkar väldigt pigg i övrigt. Vi får se hur hon känns på lördag, Uffe-träning känns inge kul om hon ska vara såhär, då kanske jag ska försöka byta så jag kan rida Zauron på söndag och Kiri för Roger på måndag, så får hon en extra vilodag däremellan. Det är så svårt med en så ung häst, en äldre hade jag ju direkt tryckt på och varit tuff på om den känts lat, men med en unghäst blir man försiktig och om de är trötta i kroppen vill man inte gå på dem. De växer ju fortfarande och man måste ha förståelse för att det kan vara lite mer upp och ner med dem. Men å andra sidan, om hon nu bara skulle vara lat, så skulle jag ju ha gått på henne, hon måste ju lära sig att gå framåt ordentligt själv. Men jag har svårt att tro att så är fallet med Kiri, i vanliga fall brukar hon ha massor med energi, och i början av passet måste man hela tiden stämma av med övergångar.

Kollade lite igår på Klaras nya häst, ett fuxsto som hade väldigt mycket energi till övers, var första gången hon satt på henne igår, hon har stått inne och bara gått på lina sen hon kom. Hästen är inte van vid att gå ute, och det skulle nog vara en chock för henne att slängas ut i -20. Men hon kommer få gå ut, men det är nog smart att ta det lite lugnt, så inget händer. Kul för Klara iallafall, jättefin häst som hon definitivt kommer kunna tävla till våren. Kul för oss båda, att vi har något riktigt att rida på jämte våra bebisar!

Idag var det iallafall inte alls lika kallt, bara -4 nu här nu. Kiri ska få vila idag, och sen hoppas vi att hon är laddad inför helgens aktiviteter. Jag ska istället rida Malins häst Ronno! Det ska bli kul, har bara suttit på honom en gång i kanske 10min förut. Men det ska nog gå bra, trots sin storlek (ca 180!!) så är han en känslig och framåt grabb, som älskar att jobba. Ronno är 5 år gammal och Malins mammas stolthet, eftersom de fött upp honom själva. Jag ska se om jag inte kan få honom på bild, så kan ni få se på snyggingen. :) So long!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback